Pomiędzy Piłą a Dziembówkiem pociągi jeżdżą już po nowym torze

15.05.2019   Autor: Redakcja
2258---65
Pociągi jeżdżą już po nowym torze między Piłą a Dziembówkiem. To kolejny odcinek na linii z Poznania do Piły przygotowany dla dobrych podróży. Realizowana przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. modernizacja z RPO województwa wielkopolskiego warta jest 500 mln zł. Inwestycja skróci czas podróży i zwiększy komfort dostępu do kolei w 22 miejscowościach.

Na linii z Poznania do Piły skończyła się modernizacja drugiego toru na z Piły do Dziembówka. Wcześniej prace zakończone były na sąsiednim torze. Na niemal całej trasie między Poznaniem a Piłą pociągi korzystają już ze zmodernizowanych torów.

Do budowy toru między Piłą a Dziembówkiem wykorzystano ponad 15 tysięcy podkładów i 600 tys. ton szyn. Bezstykowy tor zapewnia sprawną jazdę oraz ogranicza hałas. W pracach uczestniczył specjalny pociąg PUN – P 93-01-UMP. „Kombajn” w ciągu doby może wymienić podkłady nawet na długości kilku kilometrów.

Prace postępują na całej linii. Wykonawca wymienił już ok. 100 km toru, a ułoży jeszcze 34 km. Obecnie wymieniany jest drugi tor między Poznaniem a Obornikami Wlkp. Miasto oraz na stacji w Pile. Nowe tory układane są także w Złotnikach i Wargowie. Montaż 7 rozjazdów zapewni bezpieczną i sprawną jazdę pociągów.

Poprawi się system komunikacji obok linii kolejowej. Rusza modernizacja wiaduktów kolejowych w Chodzieży na ul. Kochanowskiego oraz Mostowej. Dzięki poszerzeniu pierwszego obiektu zwiększy się przepustowość i poprawi bezpieczeństwo ruchu pieszego
i kołowego. Na drugim obiekcie wykonany będzie dodatkowy przejazd dla ruchu rowerowego. Remontowana jest druga nitka wiaduktu na ul. Niestachowskiej w Poznaniu oraz druga nitka mostu kolejowego nad rzeką Gwdą. W Chodzieży rozpocznie się remont przejścia podziemnego. Prace nie ograniczają kursowania pociągów. Zostały uwzględnione w rozkładzie jazdy.



Piła z historią i nowoczesnym peronem. W Pile przebudowywany jest peron nr 3. Nowoczesny i funkcjonalny obiekt bez barier architektonicznych od sierpnia zapewni podróżnym wygodne korzystanie z pociągów.
Antypoślizgowa nawierzchnia ze ścieżkami naprowadzającymi i dobre oświetlenie zwiększy bezpieczeństwo. Staną nowe ławki, będzie informacja pasażerska. Po zakończonych pracach pasażerowie zyskają oczekiwaną jakość obsługi, przy zachowaniu historycznego charakteru peronu. Pod nadzorem konserwatora odnawiane są zabytkowe wiaty i barierki, trwa budowa szybu windy, która umożliwi dostęp do peronu osobom o ograniczonej mobilności.

Komfortowe perony na budowanych czterech nowych przystankach: Poznań Podolany, Złotniki Osiedle Grzybowe, Złotkowo i Gołaszyn (Bogdanowo) zwiększą dostęp do kolei. Standard podróży już zwiększył się na 23 zmodernizowanych peronach, min. w Obornikach Wielkopolskich, Rogoźnie i Chodzieży. W sumie przebudowane zostaną stacje i przystanki w 22 miejscowościach na trasie z Poznania do Piły.

Poziom bezpieczeństwa na linii zwiększą zmodernizowane przejazdy kolejowo-drogowe. Nowa sygnalizacja świetlna lub rogatki działają już w 23 lokalizacjach. Nawierzchnia wymieniana jest m.in. na przejeździe w ul. Biskupińskiej w Poznaniu. Na przejazdach montowane są maty tłumiące, które ograniczają hałas. Sprawny ruch pociągów zapewnią nowoczesne systemy sterowania ruchem kolejowym i nowe Lokalne Centrum Sterowania
w Poznaniu. Dyżurni ruchu – przy wykorzystaniu zaawansowanych technologicznie urządzeń – będą z niego nadzorować jazdę pociągów na całej linii.
Prace skrócą czas przejazdu z Poznania do Piły o ok. 40 min. Po modernizacji i uzyskaniu niezbędnych dokumentów, pociągi pokonają odcinek w ok. 80 min. Już teraz składy pośpieszne jeżdżą nim o ok. 15 min. krócej, a pociągi regionalne o ok. 7 min.

Inwestycja PLK realizowana jest w ramach projektu „Modernizacja linii kolejowej nr 354 Poznań Główny POD – Chodzież – Piła Główna w ramach Wielkopolskiego Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2014-2020”. To jedno z największych przedsięwzięć komunikacyjnych w regionie. Wartość prac to ok. 500 mln zł netto, z czego ok. 425 mln zł netto stanowi dofinansowanie unijne. Zakończenie Inwestycji planowane jest do końca roku.

opr. Radosław Śledziński, Zespół prasowy PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.

Spodobał Ci się ten artykuł? Podziel się nim:

Komentarze
© Copyrights 2019 asta24.pl Agencja Interaktywna Sun Group