Ponad 76% uczniów pilskich szkół średnich było świadkami przemocy rówieśniczej, a prawie połowa doświadczyła jej osobiście – wynika z raportu opublikowanego przez Magdalenę Borowiak z Akademii Nauk Stosowanych w Pile przy współpracy z pilską Komendą Powiatową Policji. Najczęściej występujące formy to przemoc werbalna, psychiczna i cyberprzemoc.
Z opublikowanego dzisiaj raportu dotyczącego przemocy rówieśniczej w pilskich szkołach średnich wynika, że zjawisko to jest powszechne i często bagatelizowane przez dorosłych. Badanie objęło 237 uczniów klas III–V i pokazało, że aż 76,3% z nich było świadkami przemocy, a niemal połowa (47,7%) doświadczyła jej osobiście.
Najczęściej występującą formą przemocy była przemoc werbalna (wyzwiska, groźby, wyśmiewanie), a następnie psychiczna (wykluczanie, plotki) i fizyczna (popychanie, bicie). Znaczący udział ma również cyberprzemoc – szczególnie obecna w mediach społecznościowych.
Zdecydowana większość przypadków przemocy dzieje się na terenie szkoły, głównie podczas przerw (tak wskazało 49,1% badanych). Tylko 14,8% uczniów uważa, że nauczyciele zawsze reagują na zgłoszenia. Prawie 20% deklaruje, że nie reagują wcale. W przypadku rodziców sytuacja wygląda nieco lepiej – 40,7% dzieci czuje ich pełne wsparcie.
Uczniowie najczęściej nie zgłaszają przemocy z obawy przed pogorszeniem sytuacji (36,7%), strachu przed sprawcą (25,3%) oraz braku wiary w skuteczność reakcji dorosłych (16,5%). Co piąty uczeń nigdy nie spotkał się z reakcją nauczyciela po zgłoszeniu incydentu. To oznacza, że uczniowie przede wszystkim obawiają się konsekwencji zgłoszenia przemocy oraz nie wierzą w skuteczność pomocy ze strony dorosłych. - Szczególnie niepokojące jest przekonanie tak dużej liczby uczniów (36,7%), że zgłoszenie może pogorszyć ich sytuację. To sygnał alarmowy, wskazujący na potrzebę budowania w szkołach klimatu bezpieczeństwa i zaufania, w którym uczniowie będą mieli pewność, że ich problemy zostaną potraktowane poważnie, a oni sami — objęci ochroną - czytamy w raporcie.
Skutki przemocy są poważne – od obniżonej samooceny i wycofania społecznego po myśli samobójcze. W 2024 roku w powiecie pilskim odnotowano aż 20 prób samobójczych i jedno samobójstwo wśród nieletnich.
Respondenci wskazują, że przyczynami przemocy są przede wszystkim chęć dominacji, presja grupy, konflikty osobiste oraz zazdrość. Wskazywano też na niską samoocenę, trudne relacje rodzinne i negatywne wzorce społeczne.
Badanie ujawnia pilną potrzebę wdrożenia skutecznych, widocznych działań profilaktycznych. Chociaż 83,5% uczniów deklaruje, że wie, gdzie zgłosić przemoc, aż 43,6% nie potrafi ocenić, czy szkoła faktycznie podejmuje działania zapobiegawcze.
Raport podkreśla, że kluczem do zmiany jest budowanie kultury zaufania i szacunku oraz rzeczywiste zaangażowanie nauczycieli, rodziców i dyrekcji szkół. - Uzyskane wyniki pokazują wyraźnie, że percepcja dorosłych (nauczycieli, rodziców, kadry zarządzającej szkołami) często znacząco różni się od rzeczywistych doświadczeń uczniów. Dorośli często zakładają, że podejmowane działania są wystarczające, że uczniowie czują się bezpiecznie i wiedzą, gdzie szukać pomocy. Jednak perspektywa dzieci i młodzieży wskazuje na coś zupełnie innego — wiele incydentów przemocy wciąż pozostaje nierozwiązanych, a reakcje dorosłych oceniane są jako niepełne lub spóźnione - czytamy w podsumowaniu raportu.
Z pełną treścią raportu można się zapoznać na stronie internetowej Komendy Powiatowej Policji w Pile.
fot. poglądowa Pixabay
Komentarze