Asta Video Fest

Fałszywe opinie o produktach i usługach w internecie?

28.04.2021   Autor: Jakub Sierakowski
865---225
Cena, jakość, ale także opinie innych. Właśnie to bierzemy pod uwagę przy kupowaniu przez internet. Jak się jednak okazuje, ten ostatni czynnik był poddany manipulacji.

Ilu kupujących, tyle rzeczy sprawdzanych przy transakcji. Każdy z nas zwraca uwagę na coś innego. Wiele zależy też od tego, co dokładnie kupujemy. Bo przecież zakup zakupowi nierówny.

- Sama sprawdzam specyfikację produktu, który kupuję. Gdy jestem zdecydowana na coś, co zobaczyłam w sklepie i w internecie czasem jest taniej - mówi pilanka. 

I łatwiej zobaczyć opinie innych kupujących. Jak się okazuje, według badań 84 proc. Osób dokonujących transakcji przez internet, przed kliknięciem przycisku „zapłać”, czyta recenzje tych, którzy kupili dany produkt wcześniej.

- Zwracam uwagę na opinie innych, jak kupuję przez internet. Chyba każdy tak robi. Wiadomo, że jak ktoś poleci produkt, to warto zobaczyć i sprawdzić - dodaje inna mieszkanka Piły. 

Jak się jednak okazuje, w przypadku dwóch największych przeglądarek cenowych w Polsce, opinie klientów nie były przejrzyście prezentowane. Dochodziło do ukrywania, czy wręcz usuwania negatywnych komentarzy.
- Gdy konsument wystawił negatywną ocenę, sprzedawca kontaktował się z nim w celu wyjaśnienia sprawy. Jeżeli konsument nie wykazał się aktywnością w tym zakresie, jego opinia była ukrywana. Nie wliczała się do średniej oceny punktowej sklepu. Usuwanie lub ukrywanie negatywnych opinii zniekształca zachowania rynkowe i decyzje zakupowe konsumentów - przekonuje Tomasz Chróstny, prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. 

Chodziło o to, że na przykład w przypadku wystawienia negatywnej opinii, klient otrzymywał maila od sklepu z pytaniem o jej przyczynę. Nawet jeżeli na niego nie odpowiedział, oceny były usuwane przez przeglądarki. UOKIK wystosował w tej sprawie apel do obu tych stron, które zobowiązały się do zmiany tego rozwiązania.

Spodobał Ci się ten artykuł? Podziel się nim:

Komentarze
© Copyrights 2019 asta24.pl Agencja Interaktywna Sun Group