Jak wygląda sytuacja z budową dróg S11 i S10 w promieniu 100 km od Piły? Postanowiliśmy przedstawić wam najnowsze informacje i kompendium wiedzy na temat etapów budowy poszczególnych odcinków tychże dróg.
Zaczynamy od drogi S11 kierując się od północy w stronę południa.
S11 Bobolice - Szczecinek Północ (długość ok. 25 km)
Na tym odcinku trwają mocno zaawansowane prace budowlane. Przewidywany termin zakończenia prac to lipiec 2026 roku. Na tą chwilę nie ma żadnego zagrożenia, że prace nie zostaną ukończone w terminie.
S11 Szczecinek - Piła (długość ok. 59 km)
Tutaj nie wbito jeszcze przysłowiowej łopaty i nie zanosi się na to, aby mogło to nastąpić w najbliższym czasie. Od wydanej przez Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Poznaniu decyzji środowiskowej wpłynęły cztery odwołania (trzy od organizacji ekologicznych i jedno z gminy Szydłowo). Generalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Warszawie rozpatrujący odwołania kilkukrotnie przedłużył termin wydania ostatecznej decyzji. W połowie listopada poinformował o zgromadzeniu całości materiału dowodowego, w tym raportu oddziaływania na środowisko. O ile po raz kolejny termin wydania decyzji nie zostanie przedłużony, to powinna ona zapaść do 15 grudnia. Dopiero prawomocna decyzja środowiskowa umożliwia Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad rozpoczęcie procesu przetargowego na budowę drogi. Wydana przez GDOŚ decyzja może być zaskarżone do sądu administracyjnego. Wtedy sprawa utknie na lata. GDDKiA ma zamiar podzielić odcinek S11 na dwa odrębne: Szczecinek - Jastrowie, co do którego nie ma żadnych protestów oraz Jastrowie - Piła. W tym ostatnim przypadku chce procedować inne warianty przebiegu trasy. To jednak wiąże się z nowymi konsultacjami społecznymi i wydaniem nowej decyzji środowiskowej. GDDKiA optymistycznie liczy w takim przypadku, ze cały proces uda się przeprowadzić do końca 2033 roku, czyli do kiedy trwa rządowy program budowy dróg krajowych i autostrad, na który jest zapewnione finansowanie.
S11 Piła - Ujście (długość ok 20 km)
W połowie listopada Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska poinformował o przesunięciu terminu wydania decyzji środowiskowej do dnia 19 stycznia 2026 roku. Powodem ma być skomplikowany charakter sprawy oraz trwająca analiza raportu oddziaływania na środowisko, a także wezwania do jego ponownego uzupełnienia.
S11 Ujście - Oborniki (długość ok. 43 km)
W tym przypadku wpłynęły dwa odwołania od decyzji środowiskowej. Wszystkie wniosły organizacje ekologiczne. Generalny Dyrektor Ochrony Środowiska poinformował, że postępowanie odwoławcze ma zostać rozpoznane do 30 grudnia tego roku. Powodem przedłużenia terminy ma być skomplikowany charakter sprawy.
S11 Oborniki - Poznań Północ wraz z obwodnicą Obornik (długość ok. 22 km)
Trwa procedura uzyskania od wojewody wielkopolskiej decyzji zezwalającej na rozpoczęcie inwestycji drogowej, czyli po prostu chodzi o wydanie zezwolenia na rozpoczęcie budowy. Drogowcy spodziewają się, że nastąpi to w pierwszej połowie 2026 roku. Wybrany w przetargu wykonawca ma czas na zakończenie prac do lipca 2028 roku.
Przechodzimy teraz do budowy drogi S10, która docelowo ma połączyć Szczecin z Warszawą. Nas najbardziej interesują odcinki w promieniu mniej więcej 100 km od Piły. Zaczynamy od północnego-zachodu i kierujemy się na południowy-wschód do Piły i dalej na wschód w kierunku Bydgoszczy.
S10 Recz - Cybowo (długość ok 16 km)
Wybrany w 2024 roku przetargu na budowę wykonawca wystąpił o wydanie decyzji środowiskowej. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad szacuje, że zostanie ona wydana przez wojewodę zachodniopomorskiego w ciągu kilku pierwszych miesięcy 2026 roku. Budowa ma się zakończyć przed wakacjami w 2028 roku.
S10 Cybowo - Łowicz Wałecki (długość ok. 17 km)
Podobnie jak w przypadku poprzedniego odcinka czekamy na wydanie zezwolenia na realizację inwestycji drogowej, która ma nastąpić w pierwszej połowie 2026 roku. Wykonawca budowy powinien zakończyć prace w czerwcu 2028 roku.
S10 Łowicz Wałecki - Piecnik (długość ok. 15 km)
Tu również czekamy na wydanie decyzji (ZRiD). Jak tylko będzie podpisana wykonawca przystępuje do budowy tego odcinka. Zakończy prace w połowie wakacji 2028 roku.
S10 Piecnik - Wałcz Zachód (długość. ok. 16 km)
Podobnie jak w przypadku pozostałych odcinków czekamy na decyzję ZRiD. Wykonawca ma czas na uporanie się z robotami drogowymi do 24 maja 2028 roku.
S10 Wałcz (węzeł Witankowo) - Piła (długość ok. 13 km)
Ten pierwszy wielkopolski odcinek S10 zawierający dwa węzły drogowe odcinek (Stara Łubianka i Piła Północ) również oczekuje na wydanie decyzji zezwalającej na budowę. Wniosek o jej wydanie został złożony na początku maja 2025 roku. Decyzja pozwoli na przekazanie placu budowy wykonawcy, który powinien zakończyć prace w II kwartale 2028 roku.
S10 Piła - Wyrzysk (długość ok. 28 km)
Pod koniec listopada Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Poznaniu po raz kolejny przedłużył termin wydania decyzji środowiskowej, tym razem so 28 stycznia 2026 roku. Przyczyną zwłoki w wydaniu decyzji jest skomplikowany charakter sprawy, w tym oczekiwaniu RDOŚ-iu na pełne uzupełnienie raportu oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko.
S10 Wyrzysk - Nakło nad Notecią (długość ok 20 km)
W tym przypadku na szczęście procedura administracyjna związania z oddziaływaniem na środowisko naturalne się zakończyła i Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad ogłosiła wczoraj przetarg na budowę tego odcinka. Droga biec będzie równolegle do obecnej DK10, która docelowo stanie się drogą wojewódzką. W ramach odcinka powstanie 15 obiektów inżynierskich, w tym dwa węzły drogowe: Sadki i Nakło Nad Notecią. GDDKiA na oferty czeka do 14 stycznia 2026 roku. Zawarcie umowy z wykonawcą planowane jest na połowę przyszłego roku. Następnym etapem jest opracowanie przez wykonawcę projektu budowlanego i procedury związane z wydaniem ZRiD-u. Prace budowlane powinny rozpocząć się w 2028 roku, a zakończyć w 2031 roku.
S 10 Nakło nad Notecią - Bydgoszcz Zachód (długość ok. 19,5 km)
W ciągu kilku najbliższych dni GDDKiA zamierza ogłosić przetarg na budowę tego odcinka. Podobnie jak w przypadku odcinka Wyrzysk - Nakło droga powinna być udostpniona dla kierowców w 2031 roku.
fot. GDDKiA archiwum
Komentarze