NIE dla matematyki na maturze. Boi się jej zbyt wielu uczniów

10.06.2024   Autor: News4Media
454---29
Przed matematyką drży wielu polskich uczniów. Matura z tego przedmiotu to dla nich straszne przeżycie. Dlatego do MEN trafił apel o zniesienie obowiązku jej zdawania.

Autorką tej propozycji jest Aleksandra Lewandowska, specjalistka od psychiatrii dzieci i młodzieży, na co dzień krajowa konsultantka w tej dziedzinie. Jak napisała w swoim apelu, matematyka to dla części uczniów nadmierny i niepotrzebny stres.

Ponad 3 tysięcy uczniów i ponad tysiąc rodziców z całej Polski, jak podał dziennik.pl, otrzymało do wypełnienia ankietę z pytaniami o nauczanie matematyki w szkole i związane z tym trudności. Na tej podstawie powstał raport „Wpływ lęku matematycznego na uczniów i rodziców w Polsce”, który jest częścią projektu EduNav. Według tego raportu: 
• 44 proc. badanych uczniów podstawówek ma trudności z rozwiązywaniem zadań matematycznych i nie próbuje samodzielnie sobie z tym poradzić.
• 26 proc. badanych odczuwa takie zaniepokojenie, że mają trudności ze skupieniem się.
• 8 proc. – tylko tylu uczniów, jeśli ma problem z zadaniem matematycznym, szuka pomocy w internecie.
• 19,2 proc. uczniów uważa, że matematyka nie przyda im się w dorosłym życiu.
• 92,7 proc. – aż tylu uczniów doświadcza lęku matematycznego. Jego efektem jest niechęć do matematyki.
Takie nastawienie ma niestety swoje konsekwencje: kiedy trudności się pogłębiają, lęk staje się coraz większy, bo uczeń coraz bardziej się boi. Zaniepokojona tym Aleksandra Lewandowska, krajowa konsultantka ds. psychiatrii dzieci i młodzieży, wystosowała w tej sprawie apel do Ministerstwo Edukacji Narodowej. Zwróciła w nim uwagę, że rośnie liczba uczniów z problemami psychicznymi. Tymczasem matura z matematyki to dla nich niepotrzebny stres.

- Nauczanie matematyki jest codzienną wspinaczką na Mount Everest dla dzieci i nastolatków z diagnozą dyskalkulii i jeszcze w tym wszystkim egzamin maturalny nieuwzględniający występujących u nich deficytów – czytamy w jej liście do serwisu dziennik.pl.

W jej ocenie „(…)brak odpowiedniego podejścia to znacznie wyższe ryzyko współwystępujących zaburzeń psychicznych czy zachowań samobójczych”. Do tej propozycji odniósł się resort edukacji narodowej: matura z matematyki powinna pozostać obowiązkowa. 

– Uważamy, że jest ona na takim poziomie, że nawet uczeń bez uzdolnień matematycznych jest się w stanie przygotować do egzaminu - mówiła Katarzyna Lubnauer, wiceministra edukacji narodowej.

fot. Canva

Spodobał Ci się ten artykuł? Podziel się nim:

Komentarze
© Copyrights 2019 asta24.pl Agencja Interaktywna Sun Group