Jak inflacja wpływa na nasze wybory zakupowe? Z czego rezygnujemy?

13.10.2022   Autor: Artykuł sponsorowany
2062---1217
Dynamiczny wzrost cen drenuje portfel, wymuszając głęboką analizę domowego budżetu. Przed naporem inflacji trudno się uchronić, ale można próbować zmniejszyć jej destrukcyjny wpływ na własną sytuację finansową. Jak tego dokonać? Trzeba wziąć pod lupę wydatki, zastanowić, się, z czego można zrezygnować i w jakich obszarach warto szukać oszczędności.

Sztuka zarządzania finansami w trudnych czasach

Szalejąca obecnie inflacja to prawdziwy papierek lakmusowy dla umiejętności zarządzania osobistymi finansami. Istny test, do którego należy się odpowiednio przygotować, by jak najlepiej podołać wyzwaniu. W obliczu kryzysu w pierwszej kolejności następuje rezygnacja z produktów, które nie są artykułami niezbędnymi do życia. W odstawkę idą zatem dobra luksusowe, ograniczeniom ulega konsumpcja w lokalach gastronomicznych - notowania "jedzenia na mieście" spadają na rzecz przyrządzania posiłków w domu, a dodatkowo odstępuje się od korzystania z różnego rodzaju usług, obniża się nakłady na rozrywkę i czas wolny.


Nie ze wszystkiego można zrezygnować

Mniejszym wahaniom ulega natomiast popyt na towary z branży FMCG, czyli produkty szybkozbywalne. I jest to zrozumiałe. Żywność jest w codziennym funkcjonowaniu potrzebna. W tej kategorii mieszczą się też środki czystości, a bez kosmetyków i chemii również w dłuższym okresie czasu trudno byłoby się obejść. Postępująca drożyzna skłania jednak konsumentów do szukania oszczędności i na tym polu. Jak radzić sobie z inflacją i rosnącymi cenami podstawowych dóbr?

Szukanie zamienników jedną z metod oszczędzania

Pogłębiający się kryzys najmocniej doskwiera osobom najuboższym, w przypadku których wydatki na żywność stanowią znaczną część budżetu, jednakże bez względu na zasobność portfela, warto skorzystać z kilku wskazówek, które pozwolą zredukować koszty zakupów. Odpowiedzią na problemy mogą być tańsze zamienniki. Porównywanie składów potrafi uzmysłowić, że tańszy artykuł marki własnej sklepu ma taki sam, a czasem i lepszy, skład niż bardziej medialny i popularnie wybierany odpowiednik. Nierzadko te towary zostały wyprodukowane przez ten sam podmiot.


Oczywiście zdarza się, że szukanie korzystnych cenowo substytutów wiąże się z sięgnięciem po wyrób gorszej jakości. Doskonałym przykładem jest tutaj relacja masło-margaryna. Na przestrzeni lat cena kostki masła poszybowała w górę, za to gramatura spadła, zaś półkilogramowe opakowanie margaryny kosztuje nawet dwa razy mniej niż ten tradycyjny tłuszcz jadalny. Walory smakowe przemawiają na korzyść pierwszego z wymienionych, innym atutem jest jego naturalny skład. Dlatego lepiej smarować pieczywo cieńszą warstwą bardziej wartościowego produktu, a koszt zakupu obniżyć poprzez korzystanie z okazji, wpisując w wyszukiwarkę masło promocja - Gazetkowo.pl.

Lista zakupowa, rabaty, programy lojalnościowe i... konsekwencja

Przed wyruszeniem do sklepu dobrze jest przejrzeć lodówkę oraz szafki z jedzeniem, po czym sporządzić listę artykułów, których zakup jest w planach. Kiedy lista będzie gotowa, warto zerknąć do aktualnej gazetki promocyjnej ulubionego sklepu i sprawdzić, czy pożądany towar nie jest w danej chwili objęty rabatem. Oprócz gazetek źródłem upustów są także aplikacje poszczególnych sieci. Trzeba jednak mieć na uwadze, by nie popaść w zakupowe szaleństwo i z chłodną głową przemieszczać się między regałami, aby koszyk nie został zapełniony artykułami niepotrzebnymi.

Co więcej, codzienne zakupy w mniejszych punktach handlowych mogą generować większe koszty niż rzadsze wizyty w dużych obiektach. Centra handlowe jak Vivo Piła, hipermarkety oraz supermarkety gwarantują szerszą gamę artykułów objętych zniżką. Poczynienie sprawunków odbywa się pod jednym adresem, od razu można nabyć wszystkie niezbędne produkty, oszczędzić przy tym pieniądze, ale i czas, ponieważ nie ma konieczności udawania się do sklepu przez kilka kolejnych dni.

Spodobał Ci się ten artykuł? Podziel się nim:

© Copyrights 2019 asta24.pl Agencja Interaktywna Sun Group