Stop sprzedaży alkoholu nieletnim

20.06.2015   Autor: Paulina Michałek-Komorowska
---

Sprzedaż alkoholu nieletnim ciągle stanowi problem. Zadaniem kampanii edukacyjnej „Pozory mylą, dowód nie” jest przeszkolenie sprzedawców z całej Polski z odpowiedzialnej sprzedaży alkoholu.

W tym roku V edycja kampanii odbędzie się pod hasłem „Odpowiedzialny sprzedawca”. Edukacja sprzedawców będzie prowadzona za pomocą internetowej platformy. Mogą wziąć w niej udział sprzedawcy z całej Polski.

Platforma szkoleniowa „Odpowiedzialny sprzedawca”, dostępna TUTAJ, to uniwersalne i szeroko dostępne narzędzie e-learningowe, za pomocą którego pracownicy sklepów mogą sprawdzić swoją wiedzę oraz nauczyć się asertywnego odmawiania sprzedaży alkoholu osobom nieuprawnionym do jego zakupu. Użytkownicy korzystający z platformy przejdą także szkolenie z zakresu obowiązujących przepisów dotyczących zakazu sprzedaży alkoholu nieletnim, a także konsekwencji jakie wynikają ze złamania prawa. Oprócz tego, w kolejnych etapach dowiedzą się jaki wpływ ma alkohol na rozwój psychofizyczny i funkcjonowanie w społeczeństwie młodych ludzi. Szkolenie zakończone jest testem – symulacją zakupu alkoholu przez osobę nieletnią.

Akcja jest organizowana przez Związek Pracodawców Przemysłu Piwowarskiego - Browary Polskie we współpracy z Komendą Główną Policji. - Wsparcie przedsięwzięcia przez największe krajowe sieci handlowe to wyraz nieobojętności branży wobec tak poważnego problemu społecznego, jakim jest konsumpcja alkoholu przez osoby poniżej 18 roku życia. Wyrażam nadzieję, że platforma „Odpowiedzialny Sprzedawca” stanie się rynkowym standardem szkolenia w obszarze odpowiedzialnej sprzedaży alkoholu, a dzięki międzybranżowej współpracy z narzędzia skorzystają tysiące pracowników zatrudnionych w placówkach w całym kraju – mówi Maria Andrzej Faliński, dyrektor generalny Polskiej Organizacji Handlu i Dystrybucji.

*
Platforma e-learningowa jest całkowicie bezpłatna i dostępna dla wszystkich zainteresowanych – zarówno sprzedawców zatrudnionych w małych, prywatnych sklepach, jak i dużych sieciach handlowych. O nowym narzędziu szkoleniowym będą informować także policjanci podczas kontroli sklepów. – Sprzedawcy oraz właściciele sklepów, którzy nie przestrzegają ustawowego zakazu sprzedaży alkoholu niepełnoletnim, ryzykują nie tylko utratę zezwolenia na sprzedaż, ale przede wszystkim postępują nieetycznie, nie dostrzegając poważnych konsekwencji takiego zachowania, takich jak utrata zdrowia, uzależnienie i wejście w konflikt z prawem przez młodego człowieka – mówi mł. insp. Anna Kuźnia, Zastępca Dyrektora Biura Prewencji i Ruchu Drogowego Komendy Głównej Policji.

Kampania „Pozory mylą, dowód nie” jest realizowana od 2009 roku. Za pomocą długofalowych działań jakie są prowadzone w jej zakresie, zmniejsza się przyzwolenie społeczne na sprzedaż alkoholu osobom niepełnoletnim. – Choć obowiązek reagowania na próby nabycia i spożywania napojów alkoholowych przez osoby niepełnoletnie spoczywa na wszystkich dorosłych, szczególnie odpowiedzialne zadanie stoi przed sprzedawcami, jako osobami, od których decyzji bezpośrednio zależy, czy alkohol trafi w ręce młodego człowieka – mówi Danuta Gut, Dyrektor Biura Zarządu ZPPP Browary Polskie.

Platforma „Odpowiedzialny sprzedawca” uczy jak powinien zachować się sprzedawca w codziennych sytuacjach, kiedy nie jest pewny, co do wieku osoby kupującej alkohol. Im większa ilość sprzedawców przeszkoli się w tym zakresie, tym mniejsza ilość osób nieletnich będzie mogła kupić samodzielnie alkohol.

Przeczytaj więcej o: odpowiedzialny sprzedawca, prawa dziecka, eef,

Spodobał Ci się ten artykuł? Podziel się nim:

Komentarze
© Copyrights 2019 asta24.pl Agencja Interaktywna Sun Group