O zdrowiu psychicznym młodzieży rozmawiali psycholodzy, pedagodzy oraz nauczyciele szkół powiatu wałeckiego

O zdrowiu psychicznym młodzieży rozmawiali psycholodzy, pedagodzy oraz nauczyciele szkół powiatu wałeckiego

Jak radzić sobie z kryzysem psychologicznym u młodzieży szkolnej w wieku od 13 do 19 lat? Na to pytanie starali się odpowiedzieć psychologowie, pedagodzy oraz nauczyciele szkół powiatu wałeckiego.  

Badania naukowe wykazały, że prawie 15% młodzieży potrzebuje natychmiastowego wsparcia psychologicznego lub psychiatrycznego. Uczniowie ostatnich klas podstawówek oraz szkół ponadpodstawowych mają podwyższony poziom emocji destrukcyjnych. Jednym z powodów takiej sytuacji jest funkcjonowanie w wirtualnym świecie. Zaś drugim brak radzenia sobie w prozaicznych sytuacjach.   

- Nawiązywanie relacji interpersonalnych które przed dekadą, czy przed dwiema dekadami przychodziło łatwiej. Dzisiaj jest dla nich problematyczne i bardzo często problemy emocjonalne wynikają z tej nieumiejętności - powiedział Sławomir Niewczas pedagog szkolny.

Duży problem stanowi również brak porozumienia między młodzieżą, a dorosłymi. W tym przypadku także odgrywa istotną rolę świat wirtualny. Dla młodych ludzi jest to drugi świat rzeczywisty, dla ich rodziców już nie. 

- Wychowani są i uczyli się w tym świecie typowo rzeczywistym. W związku z tym jest bardzo duże niezrozumienie. Młodzi ludzie nie czują się akceptowani. Nie czują się rozumiani, nie czują relacji. A to jest podstawa absolutnie wszystkiego - mówiła Eliza Masny, psycholog, ekspert ds. suicydologii w Szkole Głównej Mikołaja Kopernika 

Problemów jest jednak znaczenie więcej. To między innymi... 

- Obniżony nastrój, stany depresyjne, depresja, lęki. To wszystko wywołane jest procesem nauki, dużymi wymaganiami. Ale bardzo często dotyczy to hejtu, który towarzyszy u młodych osób. Plus oczywiście środki psychoaktywne - powiedziała Sylwia Majewska, psycholog, autorka narzędzi psychometrycznych do diagnozy osobowości i emocji młodzież.

Eksperci są zgodni. W zapobieganiu kryzysu psychologicznego u młodzieży istotną rolę odgrywa szkoła. Dlatego psychologowie rekomendują przeprowadzanie w placówkach oświatowych badań przesiewowych poziomu emocji i samooceny.  

- Z badań nam też wynika, że wszystkie dzieci, które mają też problemy z emocjami. Czyli stany depresyjne, lęki, stany paniki, wycofanie, spowodowane jest bardzo niską samooceną - mówiła Sylwia Majewska, psycholog, autorka narzędzi psychometrycznych do diagnozy osobowości i emocji młodzież.

Aby ją podnieść eksperci wskazują na rolę nauczyciela. Jego podejście i rozmowa z młodym człowiek jest na wagę złota.  

- Nauczyciel przedmiotowy to nie jest tylko osoba, która uczy. Ale przede wszystkim jest to osoba mi bliska. Osoba, do której mogę pójść. Mogę podzielić się swoimi problemami. I nie zostanę oceniony czy oceniona. Tego się boją młodzi - powiedziała  Eliza Masny, psycholog, ekspert ds. suicydologii w Szkole Głównej Mikołaja Kopernika.

Pozytywnie na zdrowe psychiczne dziecka wpływa także integracja z rówieśnikami. Wspólnie spędzony czas, zaangażowanie we wspólne przedsięwzięcia sprawia, że młody człowiek czuje się potrzebny. Wie również, że może liczyć na wsparcie rówieśnika.   

Komentarze

Funkcja dodania komentarzy pod tym artykułem jest wyłączona. Napisz do nas jeżeli chcesz wypowiedzieć się na ten temat.