Jak radzić sobie z kryzysem psychologicznym u młodzieży szkolnej w wieku od 13 do 19 lat? Na to pytanie starali się odpowiedzieć psychologowie, pedagodzy oraz nauczyciele szkół powiatu wałeckiego.
Badania naukowe wykazały, że prawie 15% młodzieży potrzebuje natychmiastowego wsparcia psychologicznego lub psychiatrycznego. Uczniowie ostatnich klas podstawówek oraz szkół ponadpodstawowych mają podwyższony poziom emocji destrukcyjnych. Jednym z powodów takiej sytuacji jest funkcjonowanie w wirtualnym świecie. Zaś drugim brak radzenia sobie w prozaicznych sytuacjach.
- Nawiązywanie relacji interpersonalnych które przed dekadą, czy przed dwiema dekadami przychodziło łatwiej. Dzisiaj jest dla nich problematyczne i bardzo często problemy emocjonalne wynikają z tej nieumiejętności - powiedział Sławomir Niewczas pedagog szkolny.
Duży problem stanowi również brak porozumienia między młodzieżą, a dorosłymi. W tym przypadku także odgrywa istotną rolę świat wirtualny. Dla młodych ludzi jest to drugi świat rzeczywisty, dla ich rodziców już nie.
- Wychowani są i uczyli się w tym świecie typowo rzeczywistym. W związku z tym jest bardzo duże niezrozumienie. Młodzi ludzie nie czują się akceptowani. Nie czują się rozumiani, nie czują relacji. A to jest podstawa absolutnie wszystkiego - mówiła Eliza Masny, psycholog, ekspert ds. suicydologii w Szkole Głównej Mikołaja Kopernika
Problemów jest jednak znaczenie więcej. To między innymi...
- Obniżony nastrój, stany depresyjne, depresja, lęki. To wszystko wywołane jest procesem nauki, dużymi wymaganiami. Ale bardzo często dotyczy to hejtu, który towarzyszy u młodych osób. Plus oczywiście środki psychoaktywne - powiedziała Sylwia Majewska, psycholog, autorka narzędzi psychometrycznych do diagnozy osobowości i emocji młodzież.
Eksperci są zgodni. W zapobieganiu kryzysu psychologicznego u młodzieży istotną rolę odgrywa szkoła. Dlatego psychologowie rekomendują przeprowadzanie w placówkach oświatowych badań przesiewowych poziomu emocji i samooceny.
- Z badań nam też wynika, że wszystkie dzieci, które mają też problemy z emocjami. Czyli stany depresyjne, lęki, stany paniki, wycofanie, spowodowane jest bardzo niską samooceną - mówiła Sylwia Majewska, psycholog, autorka narzędzi psychometrycznych do diagnozy osobowości i emocji młodzież.
Aby ją podnieść eksperci wskazują na rolę nauczyciela. Jego podejście i rozmowa z młodym człowiek jest na wagę złota.
- Nauczyciel przedmiotowy to nie jest tylko osoba, która uczy. Ale przede wszystkim jest to osoba mi bliska. Osoba, do której mogę pójść. Mogę podzielić się swoimi problemami. I nie zostanę oceniony czy oceniona. Tego się boją młodzi - powiedziała Eliza Masny, psycholog, ekspert ds. suicydologii w Szkole Głównej Mikołaja Kopernika.
Pozytywnie na zdrowe psychiczne dziecka wpływa także integracja z rówieśnikami. Wspólnie spędzony czas, zaangażowanie we wspólne przedsięwzięcia sprawia, że młody człowiek czuje się potrzebny. Wie również, że może liczyć na wsparcie rówieśnika.
Komentarze