Dziś rusza kampania społeczna #zaginioneNIEzapomniane. Zwieńczenie kampanii przypada 25 maja w Międzynarodowy Dzień Dziecka Zaginionego. Jej celem jest przypomnienie o dzieciach, które zaginęły wiele lat temu i nigdy nie wróciły do domu. Kampania ta to również wyraz solidarności z rodzinami zaginionych.
Symbolem Międzynarodowego Dnia Dziecka Zaginionego jest niezapominajka.
- Zaginięcie dziecka to dramat przede wszystkim dla rodziny. Dla nas, którzy od lat prowadzimy te sprawy, to z kolei duże wyzwanie, dlatego każde takie zgłoszenie jest traktowane przez nas jako priorytet. Pomimo upływu wielu lat, nie poddajemy się i nie zamykamy tych spraw. Kampania #zaginioneNIEzapomniane ma przypominać między innym o tym, że policjanci wciąż analizują, sprawdzają i szukają odpowiedzi. Każde dziecko powinno wrócić do swoich bliskich. Każda rodzina zasługuje na to, aby dowiedzieć się, co tak naprawdę się wydarzyło. Dlatego my nigdy nie przestajemy szukać. Staramy się wracać nawet do najstarszych spraw, ponownie je analizować, wykorzystywać nowe metody i możliwości wykrywcze. Celem kampanii jest też zachęcenie świadków, osób, które przed laty z różnych względów nie podzieliły się informacjami kluczowymi dla sprawy, aby teraz, nawet anonimowo, przekazały je policji i pomogły odnaleźć spokój rodzinom, które wciąż szukają – mówi insp. Konrad Krakowiak, zastępca dyrektora Biura Kryminalnego Komendy Głównej Policji.
W ciągu ostatnich trzech lat w Polsce zaginęło ponad 6 300 osób przed 18 rokiem życia. Każde z tych zgłoszeń, to osobna, dramatyczna historia: zbuntowany nastolatek, który nie wrócił na noc do domu, dziecko, które nagle przepadło bez wieści. Najwięcej zaginięć dotyczy nastolatków w wieku 14–17 lat. W przytaczanych statystykach to właśnie ta grupa stanowiła blisko dwie trzecie wszystkich zgłoszeń. Ale ”znikają” też młodsze dzieci – w wieku 7–13 lat (każdego roku jest ich około 600), a nawet takie, które nie mają jeszcze 6 lat. I chociaż zdecydowana większość z nich wraca w ramiona najbliższych – odnajduje się po kilku godzinach, dniach, czasem tygodniach, to niestety są też sprawy i pytania, które mimo upływu lat wciąż pozostają bez odpowiedzi.
W policyjnej bazie danych osób zaginionych aktualnie figurują 52 osoby małoletnie, których poszukiwania trwają dłużej niż 5 lat. Wśród nich są też dzieci, które zdążyły już „dorosnąć” będąc zaginionymi. To właśnie im poświęcona jest kampania #zaginioneNIEzapomniane.– 25 maja to każdego roku najważniejszy dzień w Fundacji. To dzień, kiedy wyjątkowo głośno wybrzmiewają nazwiska zaginionych dzieci, szczególnie tych, których rodziny czekają na ich powrót 10, 15, 20 lat. To Międzynarodowy Dzień Dziecka Zaginionego, jeden z najsmutniejszych, jakie można sobie wyobrazić. Tego dnia fundacja ITAKA razem z policją mówi rodzinom: Wasze dzieci są zaginione, ale niezapomniane, jesteśmy z Wami, pamiętamy o Was, szukamy ich każdego dnia – mówi Izabela Jezierska-Świergiel, wiceprezeska zarządu fundacji ITAKA.
Kampania ta to nie tylko zwrócenie uwagi na problem zaginięć wśród dzieci, ale także edukacja. Na kanałach społecznościowych polskiej Policji oraz Fundacji ITAKA w ciągu najbliższych dwóch tygodni pojawią się treści edukacyjno-informacyjne, z których można będzie się dowiedzieć m.in. o tym: co robić w przypadku zaginięcia dziecka, jak działa system Child Alert, czym jest progresja wiekowa, jak rozmawiać z dziećmi o bezpieczeństwie.
25 maja w całym kraju budynki urzędów i instytucji, które zechcą włączyć się w tę kampanię, zostaną podświetlone na niebiesko, np. budynek Komendy Głównej Policji, siedziba Rzecznika Praw Dziecka, Pałac Kultury i Nauki. Z kolei europejski numer interwencyjny w sprawie zaginionego dziecka i nastolatka 116 000 będzie wyświetlany tego dnia na fasadzie PGE Narodowy i Warsaw Spire.
Kampanie prowadzi policja oraz fundacja ITAKA Centrum Poszukiwań Ludzi Zaginionych. Patronat honorowy nad akcją objęła Rzecznik Praw Dziecka Monika Horna-Cieślak.
opr. mł. insp. Małgorzata Puzio-Broda z BK KGP oraz Agnieszka Włodarska z BKS KGP
video - podkom. Tomasz Lis z BKS KGP
Komentarze