Drugi tor z Piły do Poznania jednak niezbędny? Wyciekł raport PKP PLK

11.02.2022   Autor: Redakcja
1559---168
Drugi tor na linii kolejowej Piła - Poznań jest jednak potrzebny. Tak wynika z wewnętrznego raportu spółki PKP PLK. Do dokumentu dotarł dwumiesięcznik branżowy “Z Biegiem Szyn”. Spółka jednak nie chce się do niego odnosić.  
 
Ponad 600 mln złotych kosztowała renowacja linii kolejowej Piła - Poznań. To największa inwestycja unijna w Wielkopolsce. Jak się okazuje inwestycja nie spełniła założeń - wynika z publikacji “Z Biegiem Szyn”.  
 
- Raport PKP PLK – brzmiący tak jakby linia z Poznania do Piły w ogóle nie przeszła wartej 615 mln zł modernizacji – głosi konieczność korekty układów torowych na stacjach oraz dobudowy drugiego toru lub przynajmniej zwiększeniu liczby mijanek - czytamy w publikacji "Z Biegiem Szyn". 
 
O potrzebie budowy drugiego toru na odcinku Piła - Oborniki mówiło się od lat. Zapobiegłoby to postojom, a pociągi mogłyby rozwijać większe prędkości.  

- Podróż miała trwać 1,16 a trwała 2 godziny, bo jakieś problemy były na trasie Chodzież, wcześniej też były problemy, bo dostawiali lokomotywę, pół godziny czekaliśmy. Kiedyś jeździło się ponad 2 godziny, a teraz godzina - półtorej to nie jest aż tak źle. Myślę, że by się na prawdę przydał, bo bardzo dużo osób dojeżdża na studia, czy do pracy więc ten tor byłby przydatny - mówią podróżni. 


 
Przydatności drugiego toru nie widział samorząd województwa wielkopolskiego. W 2017 roku Wojciech Jankowiak udzielając nam tej wypowiedzi opierał się o analizy przeprowadzone w latach 2012-2016.   
- Dobudowanie drugiego toru oczywiście być może usprawniłoby jeszcze ten ruch, ale nie jest niezbędne, nie musi być, nie warunkuje sprawnego funkcjonowania tej linii. Natomiast, czy kiedyś będą warunki, żeby dobudować drugi tor? Na tym etapie nie odpowiem. Nie wiem. Samorządu województwa na pewno na to w najbliższych latach nie stać i powiem więcej: dla ruchu pasażerskiego regionalnego nie widzimy takiej potrzeby i konieczności - mówił w 2017 roku Wojciech Jankowiak, wicemarszałek województwa wielkopolskiego. 
 
Bo budowa drugiego toru pochłonęłaby miliard 200 mln zł. Takimi pieniędzmi samorząd województwa nie dysponował. Ale tuż po zakończeniu prac pojawiły się plany budowy drugiej przeprawy przez Wartę oraz drugiego toru w Obornikach, a także mijanki w Parkowie.  
 
- Tych planowanych prac nie można było zrealizować w ramach przeprowadzonej już inwestycji ze względu na możliwości finansowe województwa, samorząd województwa wielkopolskiego a także ze względu na analizy ruchu i studium wykonalności, które powstało w latach 2012-2016 które te dokumenty wówczas nie wskazywały na zasadność przeprowadzenia tych prac - mówi Radosław Śledziński - rzecznik prasowy PKP PLK. 
 
Spółka PKP PLK nie chce odnosić się do swojego wewnętrznego raportu. Nie wiadomo też, czy przeprowadzono nowe analizy przepływu pasażerów na tej linii. Jedno jest pewne, po skończeniu tych inwestycji w Obornikach i Parkowie ma się zwiększyć liczba połączeń regionalnych na trasie z Piły do Poznania.

Spodobał Ci się ten artykuł? Podziel się nim:

Komentarze
© Copyrights 2019 asta24.pl Agencja Interaktywna Sun Group