Jak przygotować młodzież do wejścia na zupełnie nieprzewidywalny rynek pracy albo do radzenia sobie ze skutkami katastrofy klimatycznej? Przyszłość, jak pokazały nam ostatnie dwa lata, jest i będzie coraz bardziej zaskakująca oraz niepewna. Kluczem wydaje się być wyposażenie młodych ludzi w kompetencje miękkie. To nadrzędne, ważne umiejętności, takie jak rozwiazywanie problemów, myślenie analityczne, współpraca w grupie, zdolności interpersonalne, umiejętność autoprezentacji, odporność na stres czy przedsiębiorczość lub inicjatywność. Jeżeli młody człowiek wchodzi na rynek pracy i w dorosłość z takim wachlarzem umiejętności, będzie w stanie lepiej radzić sobie w niepewnej przyszłości.
Kształcenie kompetencji to jednak proces inny, niż tylko tradycyjne przekazywanie informacji. Nie da się rozwijać kompetencji miękkich poprzez jednokierunkowy przepływ informacji, bo to nie informacje kształtują kompetencje! Edukacja kompetencyjna wymaga często zmiany podejścia edukacyjnego, ale także właśnie przełamania wielu stereotypów. Zmieniająca się dynamicznie rzeczywistość, doświadczenie i obserwacje pedagogów oraz stan wiedzy, wynikający z aktualnych badań naukowych, zmuszają nas do weryfikacji utartych schematów myśli i działań edukacyjnych.
W programie KRUK zastosowano zupełnie wyjątkowe podejście edukacyjne, gdyż całość aktywności w procesie pozyskiwania kompetencji podejmowała sama młodzież. To młodzież samodzielnie, poprzez pracę wyłącznie z rówieśnikami, rozwiązywała serię trudnych problemów i zdobywała bardzo specjalistyczną wiedzę ekologiczną.
Tu znajdziecie darmowy ebook, w którym znajdują się między innymi szczegółowe programy i scenariusze zajęć.
oprac. Iwona Kukowka, kierowniczka dydaktyczna projektu
Komentarze
Zobacz także