Tunel pod dworcem połączy dwie części miasta. Jest porozumienie

Tunel pod dworcem połączy dwie części miasta. Jest porozumienie

PKP Polskie Linie Kolejowe oraz Gmina Piła zawarły porozumienie dotyczące opracowania dokumentacji projektowej dla przebudowy peronów oraz przejść pod torami. Pozwoli ona także na połączenie tunelu pod dworcem z al. Poznańską. Z kolei prace budowlane będą mogły rozpocząć się po pozyskaniu przez PKP finansowania na ten cel i raczej nie wcześniej niż w 2029 roku. 

Podczas ostatniej sesji Rada Miasta Piły zgodziła się na wyasygnowanie 1 mln zł z miejskich pieniędzy na dołożenie się do przygotowania dokumentacji projektowej. Pozostałe 2,5 mln zaoferowała PKP. Stąd doszło dziś do podpisania porozumienia.

Choć na razie to przygotowanie dokumentacji projektowej, to głównym celem planowanej inwestycji jest przebudowa i remont istniejących trzech przejść pod torami, tak aby usprawnić komunikację w obrębie stacji. Co wejdzie w zakres prac: 

- przebudowa istniejącego przejścia od ul. Zygmunta Starego/14 lutego wraz z budową wyjścia na peron nr 6, lub budowa nowego przejścia poprzez wydłużenie przejścia istniejącego z przebudową wyjścia na peron nr 6,

- budowa nowego odcinka przejścia pod peronem nr 5, łączącego istniejące przejścia, do peronu nr 1,

- przebudowa istniejącego przejścia pomiędzy peronami nr 1, 2, 3 i 4,

- budowa nowego odcinka przejścia od peronu nr 4 z wyjściem od strony Alei Poznańskiej.

– To bardzo ważny moment dla Piły. Dzisiejsze porozumienie to krok  w kierunku poprawy dostępności, bezpieczeństwa i funkcjonalności dworca PKP Piła Główna. Inwestycja ma znaczenie nie tylko dla pasażerów kolei, ale również dla całego miasta w szczególności w kontekście zapewnienia alternatywnego połączenia północnej części Piły ze Szpitalem Specjalistycznym w Pile oraz sprawnej ewakuacji w sytuacjach kryzysowych – powiedziała Beata Dudzińska, Prezydent Piły.

Dzięki nowemu układowi przejść dotarcie na perony będzie łatwiejsze, a podróżni będą mogli przemieszczać się na drugą stronę miasta. Korzystne zmiany obejmą przebudowę peronów nr 2, 4 i 6, na których będzie wygodniej. Ponadto na peronach 1, 2, 4, 5 oraz 6 zbudowane zostaną nowe wiaty, chroniące przed deszczem i słońcem. Stacja wyposażona zostanie w Centralny Systemu Dynamicznej Informacji Pasażerskiej – wyświetlacze i nowe nagłośnienie ułatwią orientację. Z wszystkich przejść i peronów będą mogły korzystać osoby o ograniczonych możliwościach poruszania się. Planowany zakres prac zakłada także dostosowanie układu torowego do przebudowanej infrastruktury pasażerskiej oraz przebudowę systemu odwodnienia.

- Podpisane porozumienie to ważny krok w kierunku poprawy komfortu podróży i dostępności kolei w regionie. Dzięki współpracy z Miastem Piła stworzymy funkcjonalną przestrzeń, która ułatwi pasażerom przemieszczanie się i podniesie standard obsługi na stacji Piła Główna. To inwestycja w nowoczesną kolej, odpowiadająca na rosnące potrzeby komunikacyjne mieszkańców – powiedział Maciej Kaczorek, członek zarządu – dyrektor ds. strategii i rozwoju PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.

Wszczęcie postępowania na wyłonienie wykonawcy dokumentacji projektowej planowane jest w pierwszym kwartale 2026 roku. Realizacja robót budowlanych uzależniona będzie od pozyskania finansowania. Będzie ona przedmiotem odrębnego porozumienia i obecnie przewidywana jest na 2029 rok.

 

Galeria

Tunel pod dworcem połączy dwie części miasta. Jest porozumienie

Komentarze

Funkcja dodania komentarzy pod tym artykułem jest wyłączona. Napisz do nas jeżeli chcesz wypowiedzieć się na ten temat.