31 maja obchodzimy Światowy Dzień bez Tytoniu. Państwa członkowskie Światowej Organizacji Zdrowia ustanowiły Światowy Dzień bez Tytoniu w 1987 r., aby zwrócić uwagę świata na epidemię palenia tytoniu oraz możliwość uniknięcia zgonów i chorób, które ona powoduje.
Co roku obchody tego święta mają na celu informowanie opinii publicznej o niebezpieczeństwach związanych z używaniem tytoniu, praktykach biznesowych firm tytoniowych, działaniach WHO w walce z epidemią tytoniową oraz o tym, jak ludzie na całym świecie mogą domagać się prawa do zdrowia oraz ochrony przyszłych pokoleń.
- W 2025 roku tematyka Światowego Dnia bez Tytoniu koncentruje się na ujawnieniu strategii stosowanych przez przemysł tytoniowy i nikotynowy w celu uczynienia swoich szkodliwych produktów atrakcyjnymi, szczególnie dla dzieci i młodzieży - przypomina Danuta Kmieciak, szefowa pilskiego Sanepidu.
Hasło Światowego Dnia bez Tytoniu 2025 brzmi: Zdemaskować atrakcyjność: ujawnienie taktyk przemysłu tytoniowego i nikotynowego. Jednym z głównych wyzwań dla zdrowia publicznego jest obecnie atrakcyjność tytoniu, nikotyny i pokrewnych produktów, szczególnie dla młodych odbiorców. Branża stale stara się znaleźć sposoby, aby uczynić te produkty atrakcyjnymi, dodając aromaty i inne środki, które zmieniają ich zapach, smak lub wygląd. Dodatki te mają na celu zamaskowanie ostrości tytoniu, zwiększając tym samym jego smakowitość, szczególnie wśród młodych ludzi.
Inne taktyki obejmują:
- Upiększony marketing: Eleganckie wzornictwo, atrakcyjne kolory i kuszące smaki są strategicznie wykorzystywane w celu przyciągnięcia młodszej grupy demograficznej, także za pośrednictwem kanałów mediów cyfrowych i influencerów.
- Oszukańcze wzory: Niektóre produkty imitują słodycze, cukierki, a nawet postacie z kreskówek — przedmioty, które dzieci naturalnie uważają za atrakcyjne.
- Środki chłodzące i dodatki: Mogą sprawić, że użytkowanie będzie przyjemniejsze, zwiększając prawdopodobieństwo dalszego użytkowania i zmniejszając ryzyko rzucenia palenia.
Te taktyki mogą przyczynić się do wczesnego rozpoczęcia palenia lub używania nikotyny, z potencjalnym dożywotnim uzależnieniem i konsekwencjami zdrowotnymi. Uatrakcyjniając te produkty, przemysł nie tylko zwiększa bezpośrednią bazę konsumentów, ale także utrudnia rzucenie nałogu, przedłużając narażenie na szkodliwe substancje.
fot. Christo Anestev z Pixabay
Komentarze