
- Dla inwestycji został opracowany projekt budowlany i uzyskana decyzja o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID). W związku z tym, po podpisaniu umowy przekażemy wykonawcy plac budowy i będą mogły ruszyć prace budowlane. Na ich wykonanie przewidziano 19 miesięcy z wyłączeniem okresów zimowych (od 16 grudnia do 15 marca) - informuje Mateusz Grzeszczuk z Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad oddział w Szczecinie - Inwestycja obejmuje całkowitą przebudowę DK22 od miejscowości Ostrowiec do początku realizowanej obecnie w formule projektuj i buduj obwodnicy Szwecji. Wykonamy nową nawierzchnię drogi, dostosowaną do obecnie obowiązujących obciążeń 11,5 ton/oś. Jezdnia będzie miała dwa pasy ruchu po 3,5 m i obustronne opaski po 0,5 m. Na całej trasie, po jej wschodniej stronie, będzie ścieżka pieszo-rowerowa o nawierzchni bitumicznej. Lewoskręty pojawią się na przebudowanym skrzyżowaniu z drogą powiatową do Głowaczewa. W Nowej Szwecji powstaną dodatkowe jezdnie zapewniające obsługę terenu przyległego do drogi, a także ekrany akustyczne. Zostaną wykonane cztery zatoki autobusowe, a droga zyska też nowe oznakowanie poziome i pionowe - dodaje.
Zwiększy się bezpieczeństwo między innymi dzięki budowie ścieżki pieszo-rowerowej (rozdzielenie ruchu pieszego i rowerowego od samochodów) oraz przebudowie skrzyżowania z drogą do Głowaczewa. Nowa nawierzchnia ma poprawić komfort podróży i być dostosowana do obecnych norm w zakresie nośności. Ma to zapewnić jej trwałość na wiele lat.
Przebudowa odcinka Ostrowiec - Szwecja jest jednym z kilku zadań inwestycyjnych na DK22 w województwie zachodniopomorskim. W tym roku GDDKiA podpisała umowy na realizację trzech obwodnic na tej trasie z Programu budowy 100 obwodnic – w lutym obwodnicy Szwecji, w czerwcu obwodnicy Rusinowa i w lipcu obwodnicy Wałcza. Obwodnice Szwecji i Rusinowa powinny być gotowe w 2027 roku, a Wałcza w 2028 roku. Dla obwodnicy Człopy trwa jeszcze proces przygotowawczy - aktualnie Wojewódzki Sąd Administracyjny w Szczecinie rozstrzyga skargi dotyczące decyzji środowiskowej. W przygotowaniu są również odcinki od granicy z województwem lubuskim do Wałcza (granica województwa – Człopa oraz Człopa – Wałcz, z wyłączeniem obwodnicy Rusinowa). Dla tych odcinków, o łącznej długości 30 km, przygotowywane są projekty budowlane zakładające ich pełną przebudowę z podniesieniem nośności do 11,5 ton/oś, przebudową skrzyżowań i budową ścieżek pieszo-rowerowych.
opr. i fot. GDDKiA
Komentarze