„Postacie, twarze i role… bez końca. Współczesne malarstwo syryjskie”

26.06.2023   Autor: Redakcja
1455---494
„Postacie, twarze i role… bez końca. Współczesne malarstwo syryjskie” – to tytuł wystawy prac czterech cenionych, uznanych artystów z Syrii, na którą zaprasza Biuro Wystaw Artystycznych Powiatu Pilskiego. Malarstwo prezentują: Nizar Sabour, Karam Matouk, Edward Shahda oraz Ahmad Al Soufi.

O autorach:

Nizar Sabour mieszka i pracuje w Damaszku. Jest doktorem filozofii sztuki, był m.in. kierownikiem Katedry Malarstwa i Fotografii na Wydziale Sztuk Pięknych Uniwersytetu w Damaszku; jest członkiem zarządu Syryjskiej Unii Sztuk Wizualnych. Artysta w swoich dziełach odnosi się do dziedzictwa materialnego i niematerialnego Syrii, miejsc kultu. W ostatnich latach jego prace wykazują silne korelacje z historycznymi i religijnymi miejscami w Syrii, gdzie ekstremiści wkroczyli do miast i splądrowali kulturę.

Karam Matouk jest członkiem Syndykatu Sztuk Pięknych i Związku Arabskich Artystów Plastyków. W 2020 roku został oficjalnie obywatelem Polski.
– Sztuka dla mnie to całe życie i cały mój świat, który krąży w myśli i marzeniach. Obserwuję życie okiem artysty. Smutek, radość, nadzieja, wszystko to, co w moim sercu. Lubię obserwować ludzi, ich marzenia, relacje międzyludzkie, te obserwacje przekładam na moje obrazy. Na ogół jestem sentymentalny – mówi artysta.

Edward Shahda, to wizjoner, duchowo powiązany z magią Bliskiego i Dalekiego Wschodu, ale i silnie związany z osiągnięciami mistrzów europejskich.
„Porównywany jest do francuskiego wirtuoza koloryzmu Pierre’a Bonnarda oraz nawiązanie do sztuki Henri Matisse, Marca Chagalla, czy Františeka Kupki. Z doświadczeń tych malarzy czerpie on swobodę zawiązywania relacji barwnych, umiejętność osiągania właściwej nastrojowości i wydobywania walorów dekoracyjnych (...).
Ahmad Al Soufi jest członkiem Związku Artystów w Syrii. Był m.in. dyrektorem Centrum Sztuk Pięknych i Ośrodka Kulturowego w Homs. Uprawia malarstwo, rysunek, projektuje scenografie oraz zajmuje się kaligrafią arabską.
„(...) stosuje system kluczy lub punktów odniesienia, które umożliwiają widzowi identyfikację postaci czy przedmiotów. Tak więc stopa uświadamia nam obecność człowieka, a otwór w pudle rezonansowym i struny pozwalają nam wychwycić obecność instrumentu muzycznego w takiej kompozycji” – czytamy w katalogu wystawy.

Kuratorką ekspozycji jest Carmen Tarcha, z pochodzenia Syryjka, właścicielka warszawskiej Carmen Tarcha Gallery5 oraz Galerii Quadrilion, agentka sztuki, która już od blisko trzech lat współpracuje z pilskim BWA PP.

Wernisaż wystawy odbędzie się w środę, 28 czerwca, o godz. 19.00.

źródło: BWA PP

Spodobał Ci się ten artykuł? Podziel się nim:

Komentarze
© Copyrights 2019 asta24.pl Agencja Interaktywna Sun Group