Co dalej z drogą S11?

03.02.2019|Autor: Magdalena Lach

Spór o przebieg S11 w powiecie pilskim. Mieszkańcy Dobrzycy i Krępska nie chcą, aby droga przebiegała przy ich domostwach. Z kolei Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad przekonuje, że lokalizacja trasy jest ściśle związana z projektowaną obwodnicą Piły i Ujścia oraz drogą ekspresową S10. Czy w tej sprawie uda się pogodzić interesy wszystkich stron?

Prawie dwugodzinna dyskusja, wiele merytorycznych uwag, ale też sporo emocji. Spotkanie, które z mieszkańcami zorganizowała Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad miało dać odpowiedź, który z proponowanych wariantów przebiegu przyszłej drogi S11 jest najlepszy. Pomysły są dwa, jeden „Zielony” który miałby być zlokalizowany bliżej Krępska i „Niebieski” przebiegający w pobliżu Dobrzycy.

Dano nam do wyboru między dżumą a cholerą. Czyli nic się nie zmieniło od ostatniego spotkania, które było pół roku temu. Warianty oba nie zostały zmienione i jeżeli tu nie było by żadnych protestów w tej chwili, to zaproponowano by nam następne spotkanie za rok i wtedy by powiedzieli, że wszystkie konsultacje się odbyły, zaklepali, a oni by wybrali ten wariant, który sobie wybrali – mówi Włodzimierz Górny, mieszkaniec Dobrzycy.

Na tym etapie prac wszelkie zmiany znacznie opóźniłyby projektowanie przyszłej trasy S11. Kością niezgody stała się także lokalizacja węzła, który miałby łączyć dwie krajowe drogi. Zdaniem mieszkańców ten przy Alei Niepodległości nie spełniałby swojej roli.

Po co węzeł? Tam nie ma żadnych skrzyżowań innych dróg. Tylko będzie można zrobić zwykłe odejście, ale wcześniej, koło stacji paliw ORLEN. Po co węzeł? Węzeł można zrobić, gdzie S10 łączy się z S11 w okolicach ulicy Bydgoskiej – stwierdza Leszek Kręski.

Proponowana lokalizacja to skrzyżowanie drogi wojewódzkiej z Aleją Powstańców Wielkopolskich, która jest dwupasmowa. Ta propozycja spotkała się jednak z dezaprobatą przedstawicieli Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. Ci tłumaczą, że miejsce zostało zaplanowane już wcześniej przez szczeciński oddział.

My budując tutaj tę inwestycję, wpinając się do tego węzła, dostaliśmy informację, że ten węzeł jest w tym miejscu. Takie są procedury, takie są przygotowania do tej inwestycji, że do tego węzła musimy się dołączyć – tłumaczy Alina Cieślak, rzecznik poznańskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.

GDDKiA deklaruje, że nie ma już możliwości zmiany lokalizacji węzła. Jest jednak otwarta na propozycje niewielkich zmian w przebiegu dwóch wariantów. Będą one przedstawione w Poznaniu w Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. Termin budowy drogi uzależniony będzie od uzyskania dofinansowania.

Przeczytaj więcej o: Alina Cieślak, Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, jaka trasa s11, s11 a obwodnica piły i ujścia, s11 dobrzyca, spór o s11

Nie jesteś anonimowy. Twoje IP zostanie zapisane w naszej bazie danych.

  • pilanin

    >>>GDDKiA deklaruje, że nie ma już możliwości zmiany lokalizacji węzła.
    Jak nie ma? Dopóki nie ruszyły prace drogowe to wszystko jeszcze można zmienić. Kwestia chęci i woli politycznej. A konsultacje dotyczące lokalizacji węzła odbyły się w 2011 roku. Ludzie mogli nic o tym nie wiedzieć, bo podobno rzecz działa się w Szczecinie. Ale parlamentarzyści?! Dlaczego wtedy dopuścili do takiej nieprzemyślanej lokalizacji węzła?

  • Ta droga nie powstanie przez najbliższych 30 lat .Taka jest właśnie Polska rzeczywistość, tu siedlisko grzegrzółki, tu zaś mieszkaniec Piły wybudował dom z myślą że na lata będzie miał spokój, itd..itd zaczną się kłótnie i swady co tam że połowa Polaków z południa i środka Polski ma utrudnienia z dojazdem nad morze ważne jest to abym Ja mógł w spokoju skosić trawkę na swojej posesji.

    • Krzysztof gustaw

      Poprawny zapis to “gżegżółka” . Co do treści komentarza, to pełna zgoda, bo taka właśnie jest Polska i jej obywatele. Nadal w tym kraju żyje cała masa takich Karguli i Pawlaków.

    • Paweł

      Ja wcale nie mam żadnej działki ani w Dobrzycy, ani w Krępsku, ani nigdzie. Mieszkam w Pile i też uważam, że oba warianty są złe, szczególnie ten przechodzący przez dolinę Rurzycy. Wariant z węzłem koło Philipsa zdecydowanie najmniej ingerowałby w przyrodę. Gdzie są ci wszyscy ekolodzy, którzy opłakują odstrzał dzików, czy wycinkę chorych drzew??? Tutaj u nas zapowiada się przyrodniczy dramat.

      • Mir

        Jest Pan za tym, żeby ochronić kawałek doliny rurzycy ale likwidacja węzła na koszycach spowoduje, że kilka tysięcy samochodów mieszkańców Piły z Koszyc i Górnego będzie musiały robić dodatkowe kilometry po mieście żeby wyjechać z miasta trując przy tym mieszkańców i rozjeżdzając ulice.

        • Gaweł

          O czym Pan mówi?! Przecież aleja Powstańców Wielkopolskich to dwupasmówka i dużo bardziej nadaje się na zrobienie węzła niż al. Niepodległości.

          • Mir

            100 zostało już powiedziane że nie może być tam węzła bo jest za blisko węzła na bydgoskiej i przepisy nie pozwalają a Pan dalej swoje

    • kocik

      zmiana lokalizacji węzła wcale nie utrudni dojazdu ludziom z południa Polski nad morze. Jak sie przyjrzeć dokładniej, to gdyby zrobić węzeł na Powstańców, a zjazd na Kołobrzeg w rejonie Orlenu, to nad morze, przez Jastrowie, gdzie jest kolejny węzeł, byłoby bliżej niż przez węzeł Piła-Północ na wylocie al. Niepodległości. Bo po prostej. Poza tym nie szłaby trasa “przez domy”, tylko przez las, gdzie nie ma Natury 2000, Doliny Rurzycy z słynną trasą kajakową itp. Poza tym też mniej przejść przez rzeki, więc myślę, że byłoby nawet taniej.

      Ale nie swoje pieniądze bardzo dobrze się wydaje. Więc lepiej drożej i gorzej a co tam, byle było, bo może po prostu trudno przyznać się do błędnej decyzji podjętej kiedyś co do lokalizacji węzła i brnąć w zaparte, poświęcając przy tym kilka domów.

  • Mir

    Artykuł pokazuje tylko emocję, natomiast nic nie jest napisane co jest faktycznym problemem mieszkańców Dobrzycy i Krępska . Z tego co widziałem w Tv to chodziło o to, że droga zbliży się o około 200m do kliku zabudowań. Jeżeli to jest tylko problemem to straszny egoizm bo odległość jest wystarczająco duża.

    Węzeł na końcu niepodległości jest niezbędny dla Piły. W przypadku budowy tylko jednego węzła na ul. Bydgoskiej tak jak proponuje jeden z Panów w artykule żeby wydostać się z miasta wszyscy będą musieli się kierować ulica Bydgoską.

    • Mieszkaniec

      Dlatego drugi węzeł powinien powstać przy Powstanców Wlkp. Dwupasmowa arteria idealnie się nadaje do prowadzenia ruchu. A Niepodległosci to waska nitka i bezsensem jest, by prowadziła do węzła ekspresówek.

      • Mir

        Oczywiście, tylko ze jak pamiętam konsultacje z 2010 lub 2011 projektanci twierdzili że nie można zrobić węzła na końcu al. Powstańców Wlkp. bo znajduję się za blisko węzła przy Bydgoskiej i przepisy na to nie pozwalają. Chcę ponadto przypomnieć, ze korytarz obwodnicy Piły jest już uzgodniony i przewalanie tego teraz to kolejne 5-10 lat dodatkowo. Tak swoją drogą to gdzie Wy ludzie byliście przez ostanie 15 lat? Przecież przebieg obwodnicy był uzgadniany przez kilkanaście lat., a to że będzie węzeł na koszycach wiadomo już z 15 lat. Pamiętam, że były w UM jakieś konsultacje na ten temat.

        • Jan

          >>>nie można zrobić węzła na końcu al. Powstańców Wlkp. bo znajduję się za
          blisko węzła przy Bydgoskiej i przepisy na to nie pozwalają.

          No to może trzeba przepisy zmienić? To chyba nie jest jakiś nie do ruszenia dogmant zapisany w Biblii?

          • 123

            Na budowie obwodnicy Warszawy sie go trzymaja dla Piły specjalnie zmienia , troche realizmu.

        • Haslo

          pamięta Pan konsultacje? ponoć w Szczecinie się odbyły

    • Pil

      Mała korekta, dla Krępska jak najbardziej dobry jest wariant 2, podobnie jak dla Jastrowia czy Okonka. Nie rozumiem tej bezsensownej solidarności z Dobrzyca, oni są na straconej pozycji I nawet sobie z tego sprawy nie zdają, projekty są tak zaawansowane ze nikt ich teraz nie będzie zmieniał, nawet gdyby nie były to nikt by tego nie zrobił dla dosłownie kilku osób.

  • Kolo

    A ile metrów od zabudowań w tej chwili jest 11 w Dobrzycy? Widziały gały co brały kupując działki. Teraz 200 m to dla nich za blisko??

    • Pan K

      Dokładnie. Na Zielonej ludzie budują się 50 m od obwodnicy (przyszłej S-ki) nikt nie marudzi 🙂

      • dorot

        bo każdy ma swoje priorytety, jedni budują się w chaosie architektonicznym przy drodze, w spalinach i hałasie na Zielonej Dolinie, a inni wolą mieszkać na końcu niczego w lesie, bliżej natury, tych drugich na siłę się uszczęśliwia drogą o 150 m od płotu, a także wyburzeniem domu ledwie co zbudowanego.
        Proszę się przyjrzeć się dokładnie mapkom i jak przebiegają warianty, a później się wypowiadać.
        Prawda jest taka, ze Koszyce i Zielona Dolina teraz klaska jak foczka, a za jakiś czas będą płakać, że tiry im pod domami jadą, a mogłyby kawałek dalej na Powstańców wygodną dwupasmówką, wśród terenów przemysłowych jechać, a nie między domkami jednorodzinnymi i blokami wąziutką klitką.
        A odstęp między węzłem Bydgoska, a Powstańców Wlkp. nie byłby za mały, bo ma niewiele ponad 3 km czyli wg prawa byłoby o.k.

        • 123

          Te tiry nie beda jechały al Niepodległosci tylko stara obwodnica , na pewno beda tak poustawiane zakazy zeby miedzy blokmi tiry nie jeździły , dobrze ze Pan sie martwi i przemyslał to Pan ale w tym wypadku niesłusznie .

          • dorot

            i widzi Pan/Pani pisze Pan/Pani, że tiry będą dalej jechały starą obwodnicą…gdzie? na Powstańców, więc sam Pan/Pani, że węzeł jest potrzebny ale trochę dalej

    • jack “diablo32” k

      dokładnie ludzie kupowali działki w Dobrzycy pobudowali domy a teraz za blisko im E-ska.
      Jak ma się mój interes mieszkam w mieście przy Powstańców. Niech mieszkańcy Dobrzycy nie przesadzają

  • ekonomista

    poco węzeł……. nosz kurde co za krótkowzroczność…….. można to nazwać inaczej “ekonomiczny analfabetyzm”

    • 123

      jak na miasto wielkości Piły to węzłów bedzie wystarczająco , nalezy pamietac ze obecna obwodnica w sporym kawałku bedzie nienaruszona

      • smutne

        no ale za 5-10 lat ruch się podwoi a dzięki tym węzłom nie będzie korków bo będą właśnie te węzły, szkoda, że trzeba wszystko tłumaczyć no ale Polscy ynteligenty i tak tego nie pojmą bo to są za wysokie progi, magia, zepsuty kapitalizm/zachód, Polacy jak już to widzą tylko swój interes nie patrząc na innych…….

        • 123

          4 bezkolizyjne węzły na 70 tysięcy ludzi to dla Pana mało ?
          Nie wiem skąd nagle Pan oczekuje takiego potoku ruchu wokół Piły ze maja jakies korki stac , obecna obwodnica przytyka sie tylko w sezonie nadmorskim , reszte roku daje spokojnie rade .

          • Mir

            Tak, ale 2 są daleko na południu i mają typowo przemysłowy charakter. W przypadku rezygnacji z węzła na niepodległości i nie wybudowaniu węzła ba końcu al. Powstańców jedno węzłów na ul. Bydgoskiej to mało

          • 123

            W obecnej chwili nie ma opcji z rezygnacji z wezła na niepodległosci .

    • Haslo

      nie “po co węzeł” tylko “po co węzeł w tym miejscu”

  • polactwo

    200 metrów im przeszkadza dlatego też zaczęto budować ekrany akustyczne aby nie było za głośno no ale ynteligencja polaków zwala z nóg i protestują też przeciwko tym ekranom że po co na co to…………….. to są dodatkowe nie potrzebne koszty, żałosne……………………….

  • ja

    typowa polaczkowatość… kupiły barany działki w miejscach takich, że normalny człowiek myślący logicznie przewidziałby, że ktoś tam może coś kiedyś robić, to teraz im nie pasuje, zaraz zaczną protesty i każą sobie płacić za szkody, bo głośno będzie! to samo z lotniskiem było, za głośno wielkim państwu, bo samoloty startują, ale wiedzieli, gdzie działku kupują! to jest nic innego jak wyłudzenie pieniędzy i przeciąganie inwestycji w czasie! nie bójmy się mówić wprost! na świecie (w Polsce też) przesiedla się całe wioski, bo np. buduje się zbiorniki retencyjne, to i z garstką osadników sobie można poradzić!

    • myslaca

      no rzeczywiscie kazdy myslacy inaczej w srodku lasu by sie eski spodziewal-to ironia
      A moze przez Smilowo puscic,to pewnie jeden bylby w stanie to zablokowac…zycie

  • komisarz

    Budować, a nie pytać się o zgodę baranów. To nie komuna, nie podoba się to przeprowadzka.

    • John English

      Masz racje,ale z drugiej strony…
      ciekawe jakby taka ekspresowka miala przechodzic przez srodek twojej dzialki
      budowlanej gdzie masz dom ze splata hipoteki do konca zycia…
      A konkretnie-mysle ze znalazlby sie zoty srodek,bo faktycznie te tzw. ,,konsultacje spoleczne”
      to kula u nogi i stopowanie inwestycji nieraz na dziesieciolecia
      niech wiec ,,nie pytaja o zgode baranow” byle im krzywdy nie robili,nie
      niszczyli dorobku jednoczesnie SZYBKO podejmujac budowe na ktora wszyscy czekaja

  • John English

    do ,,komisarz”
    Masz racje,ale z drugiej strony…
    ciekawe jakby taka ekspresowka miala przechodzic przez srodek twojej dzialki
    budowlanej gdzie masz dom ze splata hipoteki do konca zycia…
    A konkretnie-mysle ze znalazlby sie zoty srodek,bo faktycznie te tzw. ,,konsultacje spoleczne”
    to kula u nogi i stopowanie inwestycji nieraz na dziesieciolecia
    niech wiec ,,nie pytaja o zgode baranow” byle im krzywdy nie robili,nie
    niszczyli dorobku jednoczesnie SZYBKO podejmujac budowe na ktora wszyscy czekaja

    • Bareja

      “A gdyby tu było nagle przedszkole w przyszłości i wasz synek mały przechodził w przyszłości, którego jeszcze nie macie więc nie mówcie mi ze siedzi z tyłu!”

  • P Hc

    Należy jak najszybciej rozpocząć prace drogowe wybierając najprostszy przebieg a mieszkańców przesiedlić, kogo obchodzi kilka tysięcy ludzi skoro z S11 w skali roku będzie korzystać kilka milionów ?
    Pozdrawiam.

    • bobik

      Mieszkam w Dorzycy lat kilkanaście i mam taką opcje jak będę musiał sprzedać dom pod S11 to zażyczę sobie 1 grosz od samochodu przejeżdżającego po mojej ziemi przez 10 lat łał

      !!!!!