Pociągi na trasie Oborniki Wielkopolskie – Piła

08.10.2018|Autor: Redakcja

Wracają pociągi na trasę Oborniki Wlkp. – Piła. Kończą się zasadnicze prace i sprawdzanie urządzeń sterowania ruchem kolejowym. Po modernizacji, pod koniec 2019 roku podróż między Poznaniem a Piłą zajmie nie 120 lecz 80 minut.

– Realizujemy obecnie wielki program modernizacji polskiej kolei, na rekordową skalę. Łącznie w linie kolejowe, dworce i tabor zainwestujemy około 100 miliardów złotych, a województwo wielkopolskie jest jednym z tych, które już mogą cieszyć się pierwszymi efektami prac. Ten program to rezultat nowego myślenia o transporcie kolejowym i przywrócenia mu przez polski rząd należnej roli. Przez wiele lat kolej w Polsce „zwijano”, zapominając, że jest ona jednym z kół zamachowych całej narodowej gospodarki. Obecnie, po długim czasie niedoinwestowania, kolej wreszcie przeżywa renesans
– mówi Andrzej Adamczyk, minister infrastruktury.

Po raz pierwszy od wielu lat o inwestycjach na kolei myśli się kompleksowo. Powstaje spójna, wysokiej jakości oferta dla pasażerów obejmująca wszystkie etapy podróży. Jednym z wielu beneficjentów tego programu jest właśnie województwo wielkopolskie. Modernizacja linii Poznań – Piła, dwa poznańskie dworce: jeden gruntownie zmodernizowany, drugi wybudowany od nowa i kolejne wagony modernizowane przez poznańskiego producenta to konkretne efekty pracy na rzecz podnoszenia konkurencyjności kolei w Polsce. A będzie ich jeszcze więcej – mówi Andrzej Bittel, wiceminister infrastruktury.

Krajowy Program Kolejowy zwiększa możliwości komunikacji w regionach m.in. w Wielkopolsce, na trasie Piła – Poznań, gdzie kończy się kolejny etap prac.

Na jednotorowym szlaku Oborniki Wlkp. – Piła kończy się sprawdzanie systemu i urządzeń sterowania ruchem. Na stacjach i przystankach m.in. Oborniki Wlkp. i Chodzież widać nowe perony. Wymieniono rozjazdy, które zapewnią sprawną jazdę pociągów. Modernizowane są przejazdy kolejowo – drogowe i montowane nowoczesne urządzenia sterowania ruchem kolejowym.

Prace objęły mosty kolejowe – na stacji Rogoźno (na rzece Wełnie), na rzece Noteć i na rzece Gwda oraz wiadukt na ul. Niestachowskiej w Poznaniu.

Dzięki inwestycji Poznań – Piła, realizowanej z Krajowego Programu Kolejowego, w poznańskim węźle kolejowym przygotowane będą już wszystkie sprawne dojazdy koleją do stolicy Wielkopolski. Zapewni to bardzo dobre połączenia w ruchu aglomeracyjnym i dalekobieżnym – powiedział Arnold Bresch, członek Zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.

Projekt Poznań – Piła to jedno z największych przedsięwzięć komunikacyjnych województwa wielkopolskiego. Obejmuje m.in. modernizację 134 km torów i budowę 4 nowych przystanków: Poznań Podolany, Złotniki Grzybowe, Złotkowo i Bogdanowo.

Budowa lub przebudowa 34 peronów oraz modernizacja torów znacząco podniosą komfort podróżowania także osobom o ograniczonej mobilności. Na peronach będą nowe wiaty, oświetlenie oraz system informacji pasażerskiej. Na stacjach w Chodzieży i Pile wyremontowane zostaną przejścia pod torami.

Zwiększy się przepustowość linii obsługującej ruch regionalny oraz dalekobieżny z południa kraju do Kołobrzegu. Nowe rozjazdy i system sterowania ruchem kolejowym pozwolą na przejazd większej liczby pociągów. Pociągi pasażerskie pojadą z prędkością maksymalną do 120 km/h a towarowe do 80 km/h. Po zakończeniu modernizacji czas podróży pociągiem z Poznania do Piły będzie trwał ok. 80 min zamiast wcześniejszych 120 min.

Zwiększy się także poziom bezpieczeństwa. Na trasie Poznań – Piła, na 63 przejazdach kolejowo – drogowych zostanie wyremontowana nawierzchnia drogowa. Na 44 z nich będą zamontowane nowe systemy zabezpieczeń – sygnalizacja świetlna lub rogatki. Sprawny nadzór nad modernizowanym odcinkiem zapewni Lokalne Centrum Sterowania (LCS) w Poznaniu.

Inwestycja warta ok. 500 mln zł netto jest współfinansowana przez Unię Europejską z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Wielkopolskiego Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2014-2020.

opr. Mirosław Siemieniec, rzecznik prasowy PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.

Przeczytaj więcej o: Andrzej Adamczyk, Andrzej Bittel, Arnold Bresch, członek Zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A., minister infrastruktury., Pociągi na trasie Oborniki Wielkopolskie – Piła, remont dworzec piła, remont linii kolejowej poznań piłą, wiceminister infrastruktury.

Nie jesteś anonimowy. Twoje IP zostanie zapisane w naszej bazie danych.

  • jurij

    A może by tak podać termin powrotu tych pociągów?

  • hahaha

    Przepraszam, ale nie ma się czym chwalić trąbiąc, ze czas podróży skróci sie z ze 120 do 80 minut. 20 lat temu jeździłem pospiesznym do Poznania 75 minut czyli szybciej niż po tej całej modernizacji. To trochę tak jak z większością promocji w sklepach, gdzie piszą -50-80 % tylko nie chwalą się, że tydzień przed promocją podnieśli ceny o 100 %.

  • Fredrich.

    Jakieś rzężenia. Od czasów niemieckich nie mogą dołożyć drugiego toru na tej trasie. Od czasów niemieckich nie mogą uruchomić niemieckich linii kolejowych np. Wałcz – Jastrowie, Węgierka itd.
    To nieudacznicy i harcerze.

    • ktoscik

      linie Wałcz-Jastowie rozebrali Rosjanie, była też linia Wałcz-Złocieniec…najlepiej im wychodzi rozbieranie niz układanie.O mały włos i by rozebrali linie Ulikowo-Wałcz-Piła na szczescie nie udało im sie.

  • hmmm

    otwarcie w dniu wyborów ciekawe…. co na to PKW…….

  • pilanin

    1. Kiedy drugi tor do Poznania?
    2. Modernizacja 134km torów? Czy tylko między Obornikami a Poznaniem zostały zmodernizowane dwie nitki? Czyli do Dziembówka jeden tor został zmodernizowany? a co z drugim? rozbiorą czy będzie taka lipa jak była do tej pory? Jeśli tak to jest kpina i żart z naszego miasta!!!
    3. 1h 20min na 95km, bardzo słaba średnia prędkość…

    • kajos

      a co sie dziwisz jak stacje robia na wioskach
      przyklad ?
      Tarnowo przed Obornikami
      stacja kilometr od wioski o to z kilkunastoma domami 🙂
      kto na ta stacje bedzie chodzil?

      stacje powinny byc oddalone conajmniej o 10km

  • John English

    KIEDY DRUGI tor do Poznania ???

  • pkp

    bieda remont. Nic nie zmieni