Mauzoleum przestało istnieć. Rosja protestuje

08.09.2017|Autor: Maciej Rosiński

Zburzono rosyjskie mauzoleum w Trzciance. W południe ruszyły prace rozbiórkowe. Początkowo na likwidację mauzoleum nie zgadzała się strona rosyjska.

Wszystko przez groby radzieckich żołnierzy, które miały się w nim znajdować. Po przeprowadzeniu badań okazało się, że ich tam nie ma. Teraz nie ma również mauzoleum.

Przeciwko wyburzeniu mauzoleum zaprotestowała ambasada Rosji.

– Uważamy, że strona polska nie przedstawiła poważnych argumentów na rzecz likwidacji lub przeniesienia tego memoriału. Według dokumentów posiadanych przez Ambasadę pod mauzoleum nadal znajdują się groby żołnierzy Armii Czerwonej, co nadaje jeszcze bardziej nieprawny i niemoralny charakter akcji jego zburzenia – czytamy w oświadczeniu ambasady Rosji.

Przeczytaj więcej o: burzenie mauzoleum trzcianka, groby żołnierzy trzcianka, Mauzoleum przestało istnieć. Rosja protestuje, mauzoleum trzcianka, Mauzoleum w Trzciance przestało istnieć, trzcianka żołnierze armii czerwonej, żołnierze radzieccy trzcianka

Nie jesteś anonimowy. Twoje IP zostanie zapisane w naszej bazie danych.

  • historyk

    ZSRR też….

  • kilas

    Totalna głupota komu to przeszkadzało było jak było jest jak jest,ale nie wiemy jak będzie na pewno możemy spodziewać się odwetu ze wschodniej strony.To nasze pisiorstwo szybko doprowadzi do III wojny bynajmniej europejskiej.

    • jurek

      Przeszkadzało np. w remoncie placu Pocztowego.

    • v

      lecz się na nogi, na głowę za późno, miłośniku komuny

  • at

    mogli tylko ruskie napisy zlikwidować !!!!

  • John English

    Popieram uzytkownika ,,kilas” I jeszcze cos ,,od siebie;’ dodam
    to jest nie tylko pamiatka z czsow II Wojny Swiatowej,ale tez i ostrzezenie dla nastepnych pokolen
    czym jest wojna w ogole. Glownie jest to pamiec o zolnierzach ktorzy zgineli w walce-
    wiemy o tym ze takze ,,przy okazji” gwalcili I rabowali ,ale to tez ludzie.
    Ludzie-rzolnierze Armii Radzieckiej-brani do wojska POD PRZYMUSEM-czesto kary smierci,
    przesladowani przez swoje wlasne wladze np.NKWD itd.
    Gdyby nie oni NAS BY NIE BYLO-taka prawda.
    Hitlerowski ustroj przeznaczyl WSZYSTKICH Slowian na smierc ewentualnie na niewolnictwo.
    Dzisiejsza Wielkopolska bylaby-doslownie- Landem III Rzeszy-taka prawda 🙁
    ,,Na drodze do Berlina” (1941-1945) jest wiele grobow prostych i zwyklych ludzi
    Zolnierzy Armii Czerwonej ktorzy oddali swoje zycie.
    ZA WOLNOSC NASZA I WASZA. CZESC ICH PAMIECI !
    To prawda ze to NIEPOTRZEBNE draznienie wspolczesnej Rosji,,,odpukac” zeby takie sytuacje
    faktycznie nie doprowadzily do konfliktu zbrojnego w jakim faktycznie nie mielibysmy
    zadnej szansy aby wygrac-taka prawda.
    Rosjan przepraszamy za nieodpowiedzialna polityke obecnego Polskiego Rzadu.

    • piuker

      >>> wiemy o tym ze takze ,,przy okazji” gwalcili I rabowali ,ale to tez ludzie
      Aha, przy okazji, no to spoko, luz. W końcu to też ludzie, a do tego “wygłodniali”. Człowiecze, czy nie widzisz jakie bzdety wypisujesz???

    • pilanin

      Gadasz jak stary komuch. Jakie drażnienie Rosji??? Przecież tam nie ma żadnych grobów. Nikt nie likwiduje cmentarza, tylko jakiś bliżej nieokreślony obiekt, który nie wiadomo co oznaczał. Jak w Misiu – nikt nie wie po co to powstało i każdy się bał zapytać. Na szczęście wreszcie ktoś się odważył i Trzcianka odzyskała plac w samym centrum miasta. Brawo.

    • wk_kar

      Twoja opinia jest zgodna z rosyjską agenturą wpływu w naszym kraju.
      Symbole sowieckiego komunistycznego zniewolenia Polski w wyniku II wojny światowej należy ” wypalić gorącym żelazem ” z przestrzeni publicznej w naszym kraju. Przestrzenią do oddawania szacunku żołnierzom sowieckim poległym w czasie II wojny światowej na terenie naszego kraju powinny być tylko i wyłącznie cmentarze wojenne Im poświęcone. O te cmentarze nasz kraj dba nawet bardziej niż jest do tego zobowiązany odpowiednimi umowami z Federacją Rosyjską. Nigdy się nie pojawiło i na pewno nie pojawi ze strony jakiejkolwiek naszej władzy żądanie likwidacji tych cmentarzy.
      Jeżeli chcemy być suwerennym krajem musimy dokonać raz na zawsze usunięcia z naszego życia publicznego wszystkiego co propaguje ideologię komunistyczną i daje imperializmowi rosyjskiemu preteksty do ingerencji w sprawy naszego kraju.
      Należy raz na zawsze skończyć z “czerwoną zarazą” w naszym kraju.
      wk_kar

    • Paulina

      John English to dowodzi tylko twojej niskiej inteligencji i jeszcze jedno tchórzu NIE JESTEŚ POLAK!. Istnieje coś takiego jak zasady etyka upór i odwaga za to Polska armia do dziś dnia jest chwalona-poczytaj sobie o naszej historii i nie pisz tu tych karygodnych bochomazów ze rabowali i gwalcili że to przestroga przed wojną – bo to ich wina całe zło ich chorej ambicji do rządzy władzy a nas POLAKÓW cechowały właśnie te wartości. I CHWALA NASZEMU BURMISTRZOWI ZA SZACUNEK DO OJCZYZNY I HISTORI.

      • Boshe

        Jak takiś Polak to wypadało by chociaż umieć w języku ojczystym pisać.

  • Karol Ferkaluk

    Dokument ze strony internetowej Urzędu Wojewódzkiego w Poznaniu potwierdzający fakt istnienia cmentarza wojennego w Trzciance, udostępniam bo obecne władze zadbały pewnie aby go zlikwidować tak jak ten cmentarz ofiar wojny!!! Hańba!!!

    https://drive.google.com/file/d/0B6FpwTF9MNAmZllfYW5FLU9kdUU/view?usp=sharing

    • ja

      żadnego cmentarza nie ma, potwierdziły to nawet badania!

    • zażenowany obserwator

      Brawo Panie Karolu, takie dokumenty należy ujawniać! Dla mnie to też karygodne by niszczyć cmentarz. Te rzekome “odwierty” które miały wykazać brak mogił pod powierzchnia ziemi to nic niewarte dyrdymały dla gawiedzi. Nigdy nie stawiało się mauzoleów tam gdzie nie było grobów. Nie jestem komuchem ani miłośnikiem Rosji. Domagam się tylko przestrzegania elementarnych zwyczajów i poszanowania prawa wobec świętych miejsc pochówku.

  • Artur Szymański

    No nie wiem – z jednej strony popieram akcję, ale z drugiej strony nie mogę oprzeć się wrażeniu, że zniszczono pewien symbol Trzcianki. Coś, co przez długie lata kojarzyło się z tym miastem.
    Gdyby to mauzoleum w jakiś sposób “odrusfikować”, byłoby idealnie. Np. można by wywalić tablice gloryfikujące ruskiego najeźdźcę i w to miejsce wstawić tablice upamiętniające lokalnych bohaterów, dokonać poświęcenia i ponownego otwarcia.
    No trochę szkoda tej pamiątki, ale – jak wspomniałem na wstępie – rozumiem i rozgrzeszam władze miasta.

  • historyk

    to powinno być zniszczone w 1989 r.

  • witcher

    ponad 1000 lat chrześcijaństwa przynosi rezultaty

  • http://www.panwojtek.com/ Wojciech Skowroński

    “Ale nie depczcie przeszłości ołtarzy, choć macie sami doskonalsze wznieść…”
    Heh, ale kto dzisiaj czyta takie rzeczy? Polska jak długa i szeroka dotknięta została wirusem rusofobi szerzącym się za sprawą rodzimych politykierów wietrzących interes w zdezorientowanym i podzielonym społeczeństwie. Jeśli dodać do tego sosu pospolite nieuctwo i niczym nieuzasadnione resentymenty, to nie ma się w zasadzie czemu dziwić.

    Strona polska i rosyjska zawarły umowę międzyrządową z 1994 roku o grobach oraz miejscach pamięci ofiar wojen i represji. W sensie prawnym i moralnym jest obowiązującym dokumentem, którego zapisów trzeba dochowywać. Można negocjować z Rosjanami różne sytuacje i wdrażać uzyskane tą drogą rozwiązania. Lecz jeśli samorządowcy postępują w tak delikatnej materii, niczym przysłowiowe słonie z porcelaną, to nie dziwi reakcja drugiej strony.

    Z niesmakiem obserwuję to, co doprowadziło do zburzenia mauzoleum, jak również negatywnie oceniam sam fakt wyrugowania obiektu z przestrzeni miejskiej Trzcianki. Nie przekonały mnie werbalne deklaracje braku pochówków poparte nieformalnymi ekshumacjami, bo jakże inaczej nazwać tzw. ‘odwierty’ na prawdopodobnym miejscu spoczynku czerwonoarmistów. Władza niezbyt troskliwie zadbała o zawoalowanie nieetycznych wysiłków, żeby okazać determinację w szale bezprzykładnej ‘dekomunizacji’ i walki z symbolami totalitaryzmów. ‘Ciemny lud’ już to kupił, bo czemu nie, jeśli hasło ‘dowalić ruskom’ panoszy się obecnie w przestrzeni publicznej.

    Patrzę na to ze smutkiem, jak na pospolitą hucpę. Tymczasem obok mija kolejna szansa, by robić coś normalnie – z godnością i szacunkiem. Nawet jeśli druga strona nie jest do końca w porządku, to pewne zasady muszą być kamieniem węgielnym naszych zachowań, tia…

  • Edward Sikorski

    w końcu !!!!!!!!!!

  • Normalny i rozumny

    Postępujemy jak islamiści burzący świątynie – 23 sierpnia 2015
    roku Państwo Islamskie wysadziło ruiny starożytnej świątyni Baalszamina,
    niszcząc przy okazji także część kolumn z czasów rzymskich.
    Radykałowie z organizacji Islamskie Państwo Iraku i Lewantu (ISIS) demonstracyjnie rozbili liczące 3 tysiące lat asyryjskie posągi.

    A my jesteśmy podobni do nich.

    Niszcząc pomniki niszczymy historię!!!

    • wk_kar

      Twoja opinia jest zgodna z dezinformacją prowadzoną przez rosyjską agenturą wpływu w naszym kraju.
      Symbole sowieckiego komunistycznego zniewolenia Polski w wyniku II wojny światowej należy ” wypalić gorącym żelazem ” z przestrzeni publicznej w naszym kraju. Przestrzenią do oddawania szacunku żołnierzom sowieckim poległym w czasie II wojny światowej na terenie naszego kraju powinny być tylko i wyłącznie cmentarze wojenne Im poświęcone. O te cmentarze nasz kraj dba nawet bardziej niż jest do tego zobowiązany odpowiednimi umowami z Federacją Rosyjską. Nigdy się nie pojawiło i na pewno się nie pojawi ze strony jakiejkolwiek naszej władzy żądanie likwidacji tych cmentarzy.
      Jeżeli chcemy być suwerennym krajem musimy dokonać raz na zawsze usunięcia z naszego życia publicznego wszystkiego co propaguje ideologię komunistyczną i daje imperializmowi rosyjskiemu preteksty do ingerencji w sprawy naszego kraju.
      Należy raz na zawsze skończyć z “czerwoną zarazą” w naszym kraju.
      wk_kar

  • JeBe

    Właśnie przeczytałem Rok 1984 Orwella – zachęcam do jego lektury.
    Niszczenie wszelkich śladów przeszłości, samej przeszłości,
    było środkiem prania mózgów przez Partię Wielkiego Brata.
    Burzenie kościołów, obalanie pomników, palenie książek, niszczenie obrazów i rzeźb nie odpowiadających wzorcom sztuki socrealistycznej, partytur muzyki awangardowej itd. itp.
    było elementami umacniania władzy towarzyszy Lenina i Hitlera.
    Ale nie byli oni ani pierwsi, ani nie będą, niestety, ostatnimi.
    Osobiście odczuwam głęboki niesmak i wstyd, że do czegoś takiego mogło dojść.

    • wk_kar

      Twoja opinia jest zgodna z dezinformacją prowadzoną przez rosyjską agenturą wpływu w naszym kraju.

      Symbole sowieckiego komunistycznego zniewolenia Polski w wyniku II wojny światowej należy ” wypalić gorącym żelazem ” z przestrzeni publicznej w naszym kraju. Przestrzenią do oddawania szacunku żołnierzom sowieckim poległym w czasie II wojny światowej na terenie naszego kraju powinny być tylko i wyłącznie cmentarze wojenne Im poświęcone. O te cmentarze nasz kraj dba nawet bardziej niż jest do tego zobowiązany odpowiednimi umowami z Federacją Rosyjską. Nigdy się nie pojawiło i na pewno nie pojawi ze strony jakiejkolwiek naszej władzy żądanie likwidacji tych cmentarzy.
      Jeżeli chcemy być suwerennym krajem musimy dokonać raz na zawsze usunięcia z naszego życia publicznego wszystkiego co propaguje ideologię komunistyczną i daje imperializmowi rosyjskiemu preteksty do ingerencji w sprawy naszego kraju.
      Należy raz na zawsze skończyć z “czerwoną zarazą” w naszym kraju.

      • JeBe

        z czerwoną zarazą należy skończyć, słusznie, z ideologią komunistyczną też.
        ale to są tylko puste hasła, puste słowa, bo nie wiem czy Pan/I się orientuje, że wszyscy byli członkowie PZPR przefarbowali się, potworzyli nowe partie i żyją sobie w najlepsze, i najgłośniej teraz walczą z pomnikami komunizmu, które takowymi nie są.

        mauzoleum to jest jednak mauzoleum, i tylko mauzoleum,
        może to jest kwestia kultury, wychochowania i wykształcenia,
        ale dla mnie niszczenie miejsc pamięci poświęconych poległym żołnierzom,
        w jednostkach sowieckich były wszelakie narody, także i Polacy,
        jest zbeszczeszczeniem ich pamięci,

        można było to mauzoleum zdemontować i je przenieść na jakiś cmentarz,
        tego jednak nie zrobiono, prawdopodobnie chodziło o świadomą prowokację,
        a ta się doskonale powiodła

        jeszcze jedna bardzo ważna rzecz w tej historii, a mianowicie to to, że sowieci to miasto zdobyli na Niemcach i mieli prawo postawić tam sobie pomnik,
        od pierwszego rozbioru Trzcianka była w rękach najpierw Prus, a potem Niemiec,
        aż do dnia wejścia sowieckich wojsk, które zdobywały NIEMIECKIE miasto, wszystkie napisy były po niemiecku, jego mieszkańcy mówili po niemiecku i miasto też nie nazywało się tak jak dzisiaj

        sowieci przekazali Schonlanke swoim sojusznikom, to znaczy Polakom, to znaczy Polsce, z czego wynika, że miasto, teraz już Trzcianka, należy obecnie do Polski z tytułu sojuszu z ZSRR i chcąc nie chcąc dzięki ZSRR, dzięki tym żołnierzom, którym postawiono mauzoleum w Trzciance.

        negując to teraz można zajść bardzo daleko, można stworzyć precedens zagrażający wręcz polskiej racjji stanu, jeżeli rozumie Pan/i co to znaczy nadrzędny interes narodowy

        zachęcam do przeczytania George-a Orwell-a, doskonale opisuje czym jest totalniactwo

        • wk_kar

          Dziękuję za zachętę ale już czytałem. W rewanżu proponuję tę pozycję do przeczytania ” GEN. ION MIHAI PACEPA – DEZINFORMACJA “.

          Pozdrawiam i życzę przyjemnej lektury.

          wk_kar

          Cytat ze strony : http://multibook.pl/pl/p/Gen.-Ion-Mihai-Pacepa-Dezinformacja/6908

          Dezinformacja to ukochane narzędzie wszystkich reżimów świata. Kryje się w niej szczególne niebezpieczeństwo: ludzie pozbawieni dostępu do prawdziwych informacji stają się bardzo podatni na manipulację. Z łatwością można im wmówić każdą bzdurę i skierować ich gniew w dowolnym kierunku. Najlepszym przykładem potęgi dezinformacji jest wpływ, jaki na rządy i społeczeństwa wolnego świata wywierał ZSRR, gdzie do perfekcji opanowano jej zasady. Gigantyczny aparat zakłamywania historii, fabrykowania „dowodów”, oczerniania ważnych osób, grup etnicznych czy nawet całych krajów, podburzania przeciw innym i wywoływania nienawiści funkcjonował od czasu rewolucji październikowej aż po koniec zimnej wojny… A właściwie funkcjonuje nadal.

          O tym aparacie, technikach i celach dezinformacji, a także o sposobach demaskowania kłamstw sowieckiej propagandy opowiada książka gen. Pacepy i prof. Rychlaka. Bez ogródek, wprost ze źródła: Ion Pacepa to były szef rumuńskiego wywiadu, a Ronald Rychlak to profesor prawa, a także specjalista od historii religii. Ten tandem poprowadzi Cię przez zawiłe labirynty międzynarodowych afer, pokaże, jaką partię szachów Sowieci rozgrywali z USA i co z tego wynikło, a także jak subtelne formy może przybierać dezinformacja i jak się przed nią obronić. Nie przegap i nie daj się zmanipulować!

          • JeBe

            Dziękuję za ten doskonały cytat, wypisz wymaluj kopia z Orwella, którego praca była oparta na bezpośredniej obserwacji sowieckiego aparatu propagandy w latach przed i po 2W.św.,
            Partię szachów to sowieci jednak przegrali, mając jeszcze lepszych strategów przeciwko sobie, między innymi Zbigniewa Brzezińskiego, który swój plan opisał w Wielka Szachownica, i który wygrał.

            Wracając do Historii, naszej historii i w ogóle, to jej wymazywnie, przekształcanie, obrzydzanie bądź upiekszanie cechują wszystkie reżimy totalitarne, niestety i tzw. demokratyczne.

            Manipulacja historii jest zawsze w interesie rządzących a nie rządzonych.

            Osobiście zawsze jestem nieufny zbyt gwałtownym i szybkim zmianom, rewolucjom i wszelkiemu ulepszaniu teraźniejszości, bo można na tym wyjść tak jak Rosjanie, którzy milionami ofiar zapłacili za obalenie krwiopijcy cara.

            Rewolucja francuska także skończyła się rzeziami arystokracji i kleru, później to już wszelkiej opozycji, upaństwowieniem i ograbieniem wszystkich dóbr kościelnych, zburzeniem wielu katedr i kościołów, a więc pomników natury kultowej.

            Zgoda, że mauzoleum to nie krzyż, ani nie figura Chrystusa, to żadna świętość w dosłownym tego słowa znaczeniu. Instynktownie jednak jestem i zawsze będę przeciwko gwałtowi, w tym przeciwko kamiennym obeliskom, gdyż zawsze mi się wydawało, że stosunek do przeszłości, tak jak i do zmarłych jest cechą charakterystyczną cywilizacji zachodniej, społeczności tak zwanej cywilizowanej.

            przeszłości ślad dłoń nasza zmiata – piąty wiersz, pierwszej zwrotki Międzynarodówki, hymnu totalniactwa, obojętne, czy to komunistów czy to faszystów – przeszłości ślad dłoń nasza zmiata

          • wk_kar

            Bardzo przyjemnie się z Tobą dyskutuje. Od niedawna komentuję na tym portalu i pierwszy raz spotkałem się z takim kulturalnym i merytorycznym podejściem do adwersarza przy wymianie poglądów.
            Wracając do tematu to walka dzisiaj idzie o to abyśmy w końcu raz na zawsze byli samodzielnymi Gospodarzami w naszej Ojczyźnie.
            Dziękuję za dyskusję i pozdrawiam.
            wk_kar

          • JeBe

            I ja dziękuję
            – być samodzielnymi Gospodarzami – pięknie powiedziane, cel każdego narodu: suwerenność,
            wypada sterować w tym kierunku, robić co możliwe, bo nie wszystko jest możliwe, że nie wspomnę o wszystkich traktatach i układach, uwikłaniach i powikłaniach, paktach i blokach itd. itp

            ale to już inny temat…
            Pozdrawiam

  • abi

    A w Dąbrowie Górniczej pomnik poświęcony Bohaterom Czerwonych Sztandarów pozostał
    i tylko zmieniali się ci, którym był poświęcony – najpierw
    “JIMIEMU HENDRIX’OWI i tym, którzy kochają wolność” a obecnie
    “Bohaterom czerwonych sztandarów. Dąbrowiakom.
    Twórcom dziejów walk o narodowe i społeczne wyzwolenie.”
    A pomnik – “Poległym Bohaterom Czerwonej Armii” stoi i jest wpisany do wykazu
    Miejsc Pamięci Narodowej woj.śląskiego – w obydwu przypadkach ludność Dąbrowy
    tak zadecydowała i obroniła swoją historię. Szkoda tylko, że u nas jedyną metodą jest NISZCZENIE…

  • @28cali

    Gruz do kontenera i wysłać do ZSSR

  • @28cali

    Gruz do kontenera i do ZSSR..

  • @28cali

    Czerwonoarmiści będą nas uczyć co jest moralne? Nie moralne by było gdyby burmistrz na miejscu po mauzoleum stworzył wyprowadzalnie dla psów…